–Dagsrevyen og NRK har skuffet meg. Selv deres journalistiske dekning av finans og økonomi er tabloidisert og virker til tider lettvint og kjapp, og generelt gjør tabloidisering og overforenkling av stoff at man ofte sitter igjen med et feilaktig inntrykk av det som faktisk har skjedd, sier Eikrem. Mens Moene lurer på om det er produksjonsmetoden som har ansvaret.
– Det kan virke som radio og tv gjerne begynner i feil ende. De skal sette sammen et program og søker deretter etter noen med meninger som kan passe inn i programmet. Men som regel er folks meninger uinteressante for å belyse og forklare en sak, slik at det lett framstår som en meningsløs aktivitet.
Trangt
Økonomiredaktør i NRK, Steinar Mediaas, skylder på programflatene.
– I NYDI er eneste brede flate Dagsnytt 18, men ellers er formatene hos oss trange. Skulle gjerne sett at NRK hadde egne programmer om økonomi, men det har vi ikke. Vi mangler en arena for denne type stoff.
Han er likevel veldig godt fornøyd med at NRK kan bruke de fremste ekspertene i landet.
– De har kunnskap og kan formulere seg på en måte som ikke er ovenfra og ned. De beste av dem er veldig gode, men vi er selvsagt obs på at de sjelden vil snakke ned de markedene de selv har interesser i, slik som bolig.
– Men foruten disse, bruker vi også mange uavhengige økonomer. Ikke minst jobber vi tett med BI og Handelshøyskolen.
Mediaas mener problemet med akademikere er at de er akademikere.
– De er ikke godt trent til å gå inn i et lite format, og er ofte såpass snørrhovne at de snakker ned til andre folk. Og noen blir nærmest fornærmet når de blir spurt om å fatte seg i korthet. Men selvsagt finnes det unntak.
– Radioen har sin store fordel, og Dagsnytt 18 blir som vår «akademiske time». Der er det ord og tanke som gjelder, mens straks du legger på bilde, så forandrer alt seg. Bildet kan berike, men kan også fungere veldig begrensende. Og tv tvinger fram flere spissformuleringer.
Varsomme
Blant dagsavisene får Aftenposten ros. Avisa har også lenge satset på økonomijournalistikk. Alle i avisas økonomiredaksjon har lang journalistisk erfaring, og mange har i tillegg økonomisk bakgrunn.
Nyhetsredaktøren i avisa, Ole Erik Almlid, mener de har klart å få til en veldig nyansert og nøktern dekning av krisa.
– Vi har hele tida vært varsomme og ikke falt for fristelsen til å gå for langt. Vårt mål har vært å ha en balansert og sannferdig beskrivelse av dramatikken som utspiller seg nå.
– Det er viktig med et langsiktig perspektiv, men denne krisen utvikler seg fra time til time, og det er derfor også viktig å følge bevegelsene i markedet, sier Almlid.
Best ute
Journalistens intervjuobjekter framhever DN og deretter aviser som Finansavisen og Aftenposten på spørsmål om hvilke medier de nå tyr til for å bli orientert. Men de påpeker samtidig at utenlandske medier som Financial Times og The Economist er på et annet nivå.
– De to norske nisjeavisene er nødvendigvis en skygge av hva Financial Times klarer. Financial Times har spesialister på alle områder, mens DN har noen få. I realiteten allroundere på finans og økonomi, sier Valebrokk, som mener det blir urettferdig å sammenligne utenlandske og norske medier.
– Financial Times skriver for en verden – våre medier for en liten nasjon. Vi er bundet av den virkeligheten vi har her i Norge, og kan umulig være like gode som dem.