Foto: Kathrine Geard
Inntektsvekst i Journalisten
Finanskrisen rammet Medie-Norge og dermed også salgsinntektene i Journalistens magasin og nettavis hardt. Fjoråret ble tøft, og ga et inntektsfall på 23 prosent.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Nå går det oppover igjen. Fagbladets interne regnskap for første halvår 2010 ga en samlet salgsvekst på 10 prosent.
Stillingsannonsene på nett står for det aller meste av oppgangen. Første halvår i år solgte vi jobbannonser i nettutgaven for 48 prosent mer enn i samme periode i fjor. Det bidro sterkt til at driftsregnskapet for månedene januar til juli ga et hyggelig overskudd, mens Journalisten gikk med tap de seks første månedene i 2009.
Den positive salgsutviklingen har fortsatt gjennom sommermånedene. De kraftige nedbemanningene under finanskrisen er erstattet av forsiktig rekruttering, slik også Finansavisen beskrev i sommer.
Aftenposten fortalte sist uke at mens antallet ansatte i 104 norske aviser var 8.823 i 2004, sank tallet til 8.038 i 2009. Antallet redaksjonelt ansatte sank bare fra 2.946 til 2.930. Det var med andre ord funksjonærer og grafikere som tok støyten.
Fagsjef Bjørn Wisted i MBL, som har foretatt undersøkelsen, understreker overfor Journalisten at flere av de spurte ikke returnerte spørreskjemaet. MBL har 172 avisbedrifter som medlem.