Pressens Faglige Utvalg fotografert på et tidligere møte.
Arkivfoto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Forskning på samemanntallet og god presseskikk
PFUs uttalelse holder ikke forsvarlig mål, idet kritikken mot Ságat bygger på feil premisser og fakta, og faller på egen urimelighet. Uttalelsen uttrykker dessuten en utillatelig nedvurdering av Sametingets evne til å opplyse sitt eget folk fullgodt om et prosjekt tinget eier og har initiert.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Viser til uttalelse av 25. april 2025 fra Pressens Faglige Utvalg (PFU). Her kritiseres Ságat
for brudd på god presseskikk, angivelig fordi
Telemarksforsking ikke fikk mulighet til å bi
dra med korrigerende opplysninger og imøtegå sterke anklager, da forskningsavtalen
mellom forskningsinstitusjonen og Sametinget ble kritisert.
Normalt kan det være god lærdom i uttalelser fra PFU, men dessverre ikke her. Tvert
om mener vi saka er snudd helt på hodet,
fordi premissene i uttalelsen er helt feil.
For det første har Ságat aldri nekta noen
å bidra med relevante korrigerende opplysninger eller imøtegå sterke anklager. Snarere
tvert om. Også Telemarksforsking har vitterlig fått slippe til gjennom Ságat.
For det andre omtaler artiklene ikke noen tvist om Telemarkforskings rolle i planlagt
gjennomføring av prosjektet, men om Sametingets adgang til i det hele tatt å bruke det
samiske valgmanntallet til dette formålet.
Det vil si hjemmelen til å bestille oppdraget.
For det første har Ságat aldri nekta noen å bidra med relevante korrigerende opplysninger eller imøtegå sterke anklager.
Dette er altså en intern samepolitisk og
rettslig konflikt mellom det største opposi
sjonspartiet Nordkalottfolket (23 prosent) og sametingsflertallet om forvaltning og bruk av
samenes eget valgmanntall. Altså en tvist
innad i det samiske urfolket og i det samiske
demokratiet.
Konflikten har pågått lenge før Sametinget i november 2023 engasjerte Telemarks
forsking som sin oppdragstaker. Nordkalott
folket brukte begrepet «sameinkvisisjon» et
halvt år før Telemarksforsking kom inn i bildet, i forbindelse med Sametingets anbuds
utlysing på Doffin. Det beviser at kritikken
var retta mot Sametinget og ikke mot Telemarksforsking da det senere ble brukt igjen.
Ságat har behørig dekka denne saka siden den oppsto i 2022, gjennom en rekke
artikler. Vi har lagt vinn på objektiv presentasjon av uenighetene, hvor alle deler av det
samepolitiske miljøet har fått komme til orde.
Kritikken fra Nordkalottfolket har hele tida fra dag én vært retta mot sametingsflertallet, og ikke mot firmaet som Sametinget etter
hvert beslutta å kjøpe tjenester fra. Vi merker oss at PFU vurderer dette slik at forskerne i dette firmaet utgjør en sentral kilde for
opplysningskontroll og kildebredde, på tross
av at prosjektet faktisk ikke er gjennomført,
mens Sametinget som oppdragsgiver angi
velig ikke anses å besitte samme innsikt.
Dette fremstår som en klar undervurdering av Sametingets evne til å informere sitt
folk fullgodt om et prosjekt tinget eier og
sjøl har initiert og bestilt. En slik kraftig ned
vurdering av det samiske parlamentet burde være utillatelig. Samtidig er det ingen nyhet
at noen mener at norske forskere «forstår»
den samiske verden bedre enn samene sjøl.
Hvis det hadde vært slik at Sametinget
var så inkompetent som PFU insinuerer, og
følte behov for norsk forskerassistanse for å
kunne besvare kritikken fra Nordkalottfolket, har det formodningen for seg at avisa ville blitt henvist videre. Ságat hadde derfor all
grunn til å forutsette at Sametinget er den
relevante kilde til å svare utfyllende på kritikken fra sitt eget største opposisjonsparti.
Vi er for øvrig helt enig i at opplysninger
må være riktige. Det bør samtidig også være
et mål for PFU, som påstår at Ságat gjenga
kritikken fra Nordkalottfolket uten å inkludere Telemarkforskings egen beskrivelse av
forskningsavtalen. De som tar seg bryet med
å lese Ságats artikler, inkludert de forutgående artikler som det var linka til, vil raskt opp
dage at dette ikke medfører riktighet.
Det er like galt når PFU hevder at Nordkalottfolkets beskrivelse av prosjektet med
fører sterke beskyldninger retta mot Telemarksforsking, endog med anklager om
uetisk forskning og lovbrudd. Disse beskyldninger er ene og alene retta mot Sametingets bruk av valgmanntallet, som de har fått
svare behørig og utfyllende på.
Ingen har hevda at Telemarksforsking her har opptrådt kritikkverdig eller i strid med Sametingets bestilling.
Kritikken rammer altså ikke oppdragstaker, som var innleid for å utføre en tjeneste for Sametinget, men derimot Sametinget
som prosjekteier, oppdragsgiver og bestiller
av en tjeneste. Ingen har hevda at Telemarksforsking her har opptrådt kritikkverdig eller i
strid med Sametingets bestilling.
Det er god presseskikk at den som utsettes for sterke beskyldninger, så vidt mulig
skal ha adgang til samtidig imøtegåelse av
faktiske opplysninger. Når Nordkalottfolket
kritiserer sametingsflertallet, utløser dette
samtidig imøtegåelse for den som kritikken
er retta mot, men ikke for tredjeperson.
Den omtalte tvisten for tingretten var
mellom Nordkalottfolket som saksøker, og
Sametinget som saksøkt. Telemarksforsking
var ikke part i tvisten, og meldte seg heller
ikke som partshjelper i saka.
Mangelen på ankeadgang er en generell
strukturell svakhet i PFU-systemet. Ettersom
vi er avskåret fra anke, vil vi derfor tilkjennegi
vårt syn gjennom denne kommentaren.
Vi mener at uttalelsen fra PFU ikke holder
forsvarlig mål, idet kritikken bygger på feil
premisser og fakta, og dermed faller på egen
urimelighet. Samtidig oppfordrer vi alle til å
lese de publiserte artiklene og felle sin egen
«dom».