Slik ser tre av de sju ulike magasinforsidene av italienske Vogue ut i januar 2020, som kommer tirsdag.
Slik ser tre av de sju ulike magasinforsidene av italienske Vogue ut i januar 2020, som kommer tirsdag.

Har ingen fotografier på trykk i januar – av hensyn til klimaet

– Veldig viktig å faktisk handle, ifølge redaktør.

Publisert

Den italienske utgaven av motemagasinet Vogue har ingen fotografier på trykk i januar. I stedet er magasinet fylt med illustrasjoner.

Begrunnelsen? Magasinet ønsker å komme med en markering om bærekraft, skriver New York Times (NYT).

«150 involverte personer. Rundt 20 flyvninger og rundt et dusin togreiser. Førti biler i standby. 60 internasjonale forsendinger. Lys slått på i minst 10 timer i strekk, delvis drevet av bensin-tankede generatorer. Matavfall fra catering-leverandører. Plastemballasje rundt plaggene. Strøm for å lade telefoner, kameraer...»

Det skriver sjefredaktør Emanuele Farneti til leserne i januarutgaven (vår oversettelse).

Han beskriver her hva som skal til for å fylle magasinet med originale fotografier – i dette eksempelet den tradisjonelt tykke septemberutgaven, ifølge NYT.

Det første nummeret i 2020 kommer i hyllene tirsdag 7. januar, og er det første italienske Vogue med en illustrasjon på forsiden. Siden fotografiets begynnelse har det aldri vært et eneste Vogue uten fotografier, skriver Vogue Italia.

Utgaven har sju ulike magasinforsider – alle med ulike illustrasjoner av en modell iført et Gucci-antrekk. På forsiden står det også «Ingen photoshoot-produksjon var nødvendig for å lage denne utgaven».

I desember kom Farenti og resten av de 26 Vogue-sjefredaktørene internasjonalt, med et løfte om å ta vare på jorda for fremtidige generasjoner, idet de annonserte de nye Vogue-verdiene.

«Vogue ser på framtida med optimisme, fortsetter å være global i sin visjon, og er forpliktet til praksiser som feirer kulturer, og tar vare på planeten for framtidige», skrev redaktørene.

Farneti erklærer i et intervju at «erklæringer er ikke nok», ifølge NYT.

– Det er veldig viktig at du faktisk handler, sier han.

Naturlig nok får stuntet en del negativ kritikk fra fotografer. På fotobloggen Photoshelter skriver Allen Murabayashi at dette kan bidra til å øke bevisstheten, men omtaler det samtidig som useriøst, og kommer med forslag til bedre løsninger:

  • Ansette lokale talenter, for å redusere behovet for reising.
  • Bruke ikke-eksotiske steder for fotografering.
  • Kutte én utgave i året, og dermed redusere både forbruk av papir, blekk o.l, samt transport.