Fotballsupporter og sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet satser på fotballmagasin - på papir. Foto: Martin Huseby Jensen
Fotballsupporter og sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet satser på fotballmagasin - på papir. Foto: Martin Huseby Jensen

Åtte år etter nedleggelsen blåser Dagbladet støvet av fotballmagasin

– Vi må ikke slutte å være innovative på papir, slår sjefredaktør John Arne Markussen fast og lanserer nytt papirmagasin.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi kunne valgt å satse uten papirmagasinet og bare være på nett, men først og fremst er dette et fantastisk magasin. Og så er det altfor tidlig å slutte med innovasjon på papir. Man må være innovativ og ta initiativ på papir, sier Dagbladets sjefredaktør til Journalisten.

Han sier at det er noen forskjeller fra forrige gang man forsøkte med en norsk versjon av FourFourTwo i Norge. Forrige gangen var det ikke Dagbladet som satset. I tillegg er distribusjonen firedoblet, hevder redaktøren, fra forrige gang. Dessuten var det den gang ingen digital satsing, slik som den Dagbladet lanserte i dag.

Markedet ikke stort nok

Tilbake til desember 2007. Dagbladets forrige eier, Bernergruppen, har gjennom de siste årene satset bredt for å skaffe flere bein å stå på. Mest blest har det vært rundt Magasinforlaget som stod bak nyhetsmagasinet Memo. Det holdt bare i et halvår før det måtte pakke sammen i september 2006. Og så hadde forlaget sikret seg rettighetene til å gi ut fotballmagasinet FourFourTwo i Norge, under navnet FireFireTo. Bladet fikk to år på seg før daværende redaktør Tom Stalsberg måtte melde fra til sine kolleger at det i desember 2007 var slutt.

– Årsaken er simpelthen at markedet ikke er stort nok for en norsk utgave av verdens beste fotballmagasin, sa daværende konsernredaktør John Arne Markussen for Dagbladet.no.

Drøyt åtte år senere er det denne gangen et prosjekt som kjøres i Dagblad-regi. Selv med et par personer som skal arbeide med blad og nettsted, driftes det hele fra Dagbladet og Markussen beskriver ressursbruken som en tett integrasjon mot Dagbladet og Dagblad-sporten. Hvilket betyr at de personene som leverer til fotballmagasinet også leverer til Dagbladet.

Forsiktig med pengene

Ressursbruken blir altså sett litt an. Det handler om å prøve seg fram uten å rigge en for stor organisasjon. I tillegg til nettsiden skal det komme åtte papirutgaver i året. Markussen legger ikke skjul på forhåpningene. Og særlig er han selv stor tilhenger at engelsk fotball.

– Det er ingen hemmelighet. Dette er en idrett som samler mange, og engelsk fotball er større i Norge nå enn det noen gang har vært. Vi kommer til å jobbe mot det kjempestore supportermiljøet som finnes i Norge.

Bladet beholder sitt engelske navn. Og i Norge blir den internasjonale utgaven kun å få tak i på Gardermoen, ellers i landet er den trukket tilbake til fordel for en oversatt versjon produsert på Hasle. Ifølge Markussen blir det noe egenjournalistikk i den norske delen som skal ledes av redaktør Ola Sylte.