Ina Lindahl Nyrud og Dag Idar Tryggestad fotografert foran Stortinget.
Foto: Norsk Journalistlag
DEBATT:
Frykt for åpenhet må ikke skade demokratiarbeidet
NJ tar utfordringen fra Høyres nestleder.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
- Innlegget ble først publisert i Dagens Næringsliv.
I Dagens Næringsliv (DN) forrige uke oppfordret Høyres nestleder Tina Bru til en
offentlig diskusjon om de nye retningslinjene for behandling av
innsideinformasjon i Stortinget. Den utfordringen tar vi.
I de nye rådene til komiteene og partigruppene – som helt
sikkert er godt ment for å hindre ulovlig spredning av innsideinformasjon – heter
det:
«Generell varsomhet med å
tilkjennegi informasjon om både posisjoner i saken og prosessen når det gis
uttalelser til pressen. Alene det å gi uttrykk for at man behandler noe
kurssensitivt kan i seg selv gi grunnlag for slutninger.»
Gir mindre demokrati
Dette innebærer i praksis at våre folkevalgte stortingspolitikere
ikke kan drøfte egne standpunkter utad - verken i mediene, med egne partifeller
eller med relevante organisasjoner eller næringslivet – i saker som inneholder
innsideinformasjon.
Norsk Journalistlag mener – i likhet med Høyre og Venstre – at
dette er strengere råd enn nødvendig, og vil kunne svekke demokratiarbeidet på
Stortinget.
Flere av Stortingets sakstyper frembringer innsideinformasjon.
For eksempel skatteforslag som gjelder spesifikke næringer, forbud mot ulike
typer virksomheter, endrede rammebetingelser, saker om inngåelse av store
kontrakter eller anskaffelser, tildeling av konsesjoner, lisenser eller tilskudd.
Vi trenger derfor strenge plikter for å verne innsideinformasjon.
Høstens store saker om habilitet og aksjekjøp etterlyser bedre systemer og
prosesser.
Men innsideinformasjon må dreie seg om opplysninger som er
presise. Høyesterett stiller krav om at informasjonen må være spesifikk til å
trekke en sannsynlig slutning om å påvirke kursen merkbart. En mening om
markedets fremtidsutsikter vil for eksempel ikke kvalifisere som en presis
opplysning, selv om en slik vurdering vil kunne påvirke kursen.
Strengere enn EU
De nye retningslinjene legger derimot ingen kvalifiserende
krav til opplysningens innhold. Blant annet godtas ikke generelle eller vage
opplysninger, til tross for at EU-domstolen sier at dette er greit.
Heller ikke
opplysninger som er offentlig tilgjengelig eller allment kjent på markedet, og
dermed allerede med i kursberegningen, for eksempel fordi et selskap selv har offentliggjort
den, må lovgivende, bevilgende og kontrollerende forsamling legge lokk på.
Det er problematisk hvis overdreven frykt for at opplysninger
på et generelt nivå tolkes som innsideinformasjon. Det kan føre til at utviklingen
av politikken kun skjer i hemmelige rom. Muligheten for offentlige diskusjoner
forsvinner, faren øker for dårlige vedtak og tilliten til politikernes
forvaltning av fellesskapets verdier svekkes. Åpenhet er byggesteiner i et
demokratisk samfunn.
Også i saker som inneholder innsideinformasjon, bør vi kunne
finne en bedre balanse mellom behovet for vern av slike opplysninger og det
offentlige ordskiftet. For resultatet må ikke bli det motsatte av det som var
målet med retningslinjene.