Morten I. Jensen (til høyre) og Lars Richard Olsen blir henholdvis ansvarlig redaktør og nyhetsredaktør i den nye avisen.
Foto: Øivind Arvola
Trapper opp konkurransen med Polaris:
Amedia lanserer ny avis i Harstad
– Helt i kjernen av vår strategi.
Amedia-eide Nu Publishing melder i dag at selskapet kommer til å lansere en ny digital lokalavis i Harstad.
– Å satse i en by som Harstad ligger helt i kjernen av vår strategi, sier daglig leder Geir Are Jensen i Nu Publishing ifølge en pressemelding.
– Det er svært lenge siden Harstad Tidende hadde reell konkurranse og byens befolkning fortjener to aviser, sier Jensen.
Harstad Tidende eies av Polaris Media. Dette blir dermed den andre digitale lokalavisen Amedia starter opp i direkte konkurranse med en eksisterende Polaris-avis. Nyttårsaften satte Amedia i gang en aviskrig i Trondheim med lanseringen av Nidaros i konkurranse med Polaris-eide Adresseavisen.
To redaksjonelle avhoppere fra Harstad Tidende skal lede nysatsingen:
Morten I. Jensen blir ansvarlig redaktør for den nye avisen. Han har fram til nå vært nyhetsredaktør i Harstad Tidende. Med seg får han Lars Richard Olsen som nyhetsredaktør. Sistnevnte kommer fra stillingen som frontsjef i Harstad Tidende.
De blir begge medeiere i den nye, heldigitale avisen, som ennå ikke har fått sitt navn.
– Vi kunne ikke fått en bedre start enn å få med oss Morten og Lars Richard. De er to svært gode avismakere med topp instinkt for å lykkes digitalt. De har masse trøkk i seg. Det skal Harstad få merke når vi setter i gang, sier Jensen.
Han opplyser at målet er å ansette ytterligere 1-2 redaksjonelle medarbeidere før oppstart, samt markedssjef.
Nu Publishing AS er eid av Amedia (90,1 prosent) og Geir Are Jensen (9,9 prosent). Amedia kjøpte seg inn i selskapet i desember 2019.
Sjefredaktør og administrerende direktør i Harstad Tidende, Kjell Rune Henriksen, ønsker nyskapningen velkommen.
– Dette har vi visst om en god stund. Vi frykter ingen og er klare til å ta opp kampen, sier han til egen avis.