Koranbrenning i Sverige og Danmark har skapt reaksjoner, og lederen for Hizbollah i Libanon ber muslimer straffe koranskjendere.

Glipp hos NTB og NRK: «Koran» ble til «korona»

– Det sitter ofte en journalist i andre enden med klump i magen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 29. juli publiserte NTB en artikkel om at lederen for Hizbollah i Libanon ber muslimer straffe koranskjendere. I sakens tittel ble ordet «koranbrenning» erstattet med «koronabrenning» ved en glipp.

Da NRK skulle formidle meldingen videre i radionyhetssendingen Dagsnytt, ble NTB-glippen videreført og vokste i omfang. Det resulterte i at «korona» ble nevnt fire ganger i innslaget, som til sammen varte i under ett minutt. Koranen, derimot, ble ikke nevnt en eneste gang. 

– Feil skjer, i enhver redaksjon, men vi skal jo gjøre det vi kan for å unngå dem. Saken ble lest inn midt i et vaktskifte og det gikk rett og slett for raskt i svingene, sier Elise Hazel Asbjørnsen, redaksjonssjef i Nyhetsmorgen og Dagsnytt til Journalisten.

– Ren slurvefeil

– Dette er en ren slurvefeil med god gammeldags copy-paste, men vi er alltid ansvarlig for det vi selv publiserer, tilføyer Asbjørnsen. 

Feilen ble ikke fanget opp før innslaget ble sendt klokka 17 på lørdag.

– Enhver glipp er lei, i den forstand at det går ut over troverdigheten som vi lever av, og at det som oftest sitter en journalist i andre enden med klump i magen, sier Asbjørnsen. 

– Pinlig

Nyhetssjef i NTB, Hilde Kristiansen, sier til Journalisten at det er pinlig at de ikke oppdaget feilen før redaksjonen ble gjort oppmerksom på den av en mediekunde. 

– Vi kan ikke forklare hvordan denne feilen har oppstått, da det er en ren menneskelig feil. Det er rett og slett veldig pinlig at vi har skrevet korona-brenning når det selvfølgelig skal være koran-brenning, sier Kristiansen. 

Feilen var i tittelen, ellers i ingress og brødtekst var det den riktige benevnelsen som ble brukt, påpeker nyhetssjefen. 

– NTB er alltid opptatt av at våre saker skal være korrekte og til å stole på. Vi har gode arbeidsrutiner for at feil ikke skal slippe gjennom, likevel hender det fra tid til annen. Når det skjer, har vi, alt etter alvorlighetsgraden, ulike rutiner for å varsle NTBs kunder. 

En ny, rettet versjon ble sendt ut da NTB ble gjort kjent med feilen. 

Powered by Labrador CMS