Siden samtaler om salg av Dagsavisen AS strandet i 2017 har ikke Mentor Medier forsøkt å selge selskapet, ifølge konsernsjef Per Magne Tveiten.

Hadde kontakt med flere: Derfor klarte ikke Mentor Medier å selge Rogalands Avis

– Potensielle kjøpere mente markedsposisjonen var for svak og at kostnadsnivået var for høyt, sier konsernsjef Per Magne Tveiten. 

Rett over sommeren i fjor fikk Polaris Media presentert underlagsmateriale for et potensielt kjøp av Rogalands Avis. 

Mentor Medier ønsket å selge avisa, men det ble imidlertid ingen prosess videre. 

Det bekrefter konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, overfor Journalisten. 

Sa opp

Bakgrunnen for uttalelsen til Koch er et Facebook-innlegg fra tidligere sjefredaktør og administrerende direktør i Dagsavisen, og nåværende sjefredaktør i Avisa Oslo, Eirik Hoff Lysholm.

Lysholm reagerte på uttalelser fra styret i Dagsavisen AS i forbindelse med nedleggelsen av Rogalands Avis, som hadde siste produksjonsdag før helgen, og hvor elleve stillinger forsvinner.

Lysholm uttrykker frustrasjon over at Mentor Medier ikke solgte Dagsavisen AS under hans tid der, og sier at det fantes alternativer til dagens eierskap. 

Til slutt leverte han sin oppsigelse. En oppsigelse han også refererer til i teksten. Han mer enn antyder at konsernet tviholder på Dagsavisen på grunn av økonomien: 

«Målet mitt har alltid vært å finne strategiske allianser, eierskap eller modeller der andre aktører har noe mer å tjene enn det rene bidraget til felleskostnader på at Dagsavisen, eller våre prosjekter, lykkes», siterer Lysholm fra sin egen oppsigelse.

Sikker død

Lysholm reagerer også på uttalelser fra Dagsavisen om at den såkalte sonemodellen ikke lenger er lønnsom. 

Eirik Hoff Lysholm, tidligere sjefredaktør i Dagsavisen.

Dagsavisen har hatt fire sonede utgaver: 

Moss Dagblad, Fremtiden, Demokraten og Rogalands Avis. De to førstnevnte er allerede avviklet, og Demokraten ble lagt ned på nyåret i år. Nå er også Rogalands Avis lagt ned. 

De sonede utgavene har bestått av lokalt innhold kombinert med saker fra «moderavisen» Dagsavisen.

Nedleggelsen av Dagsavisens fire sonede utgaver stiller et lite spørsmålstegn ved avisas modell, og konstituert administrerende direktør i Dagsavisen, Nina Kordahl, blir i en pressemelding sitert på at modellen for lokalavisdrift ikke er økonomisk bærekraftig i dagens krevende markeds- og konkurransesituasjon. 

Lysholm mener på sin side at modellen berget Dagsavisen fra den sikre død, men at den måtte tas videre digitalt av et annet konsern. Til Journalisten sier han at det også har vært svært konkrete prosesser med andre aktører, som også har kommet langt.

– Andre ganger har det vært muligheter som vi måtte ha fått jobbe mer med. Men poenget mitt er at det utvilsomt har vært alternativer til å fortsette som før og ende opp med det som nå er blitt et trist resultat for de ansatte i RA og mediemangfoldet i Stavanger, sier Lysholm. 

Dårlig business

Lysholm sier han ikke vil gå inn på det, men forteller at han har konkretisert og navngitt aktørene i prosessene i oppsigelsen sin, slik at hans versjon ligger i styrearkivet for ettertiden.

Ifølge Journalistens kilder har det likevel vært et stykke igjen å gå til en eventuell ferdig forhandlet avtale om Dagsavisen AS.

Mentor Medier har heller ikke ønsket å gi slipp på Dagsavisen, men forsøkt å selge Rogalands Avis adskilt. De lyktes åpenbart ikke med å selge inn forretnings-caset.  

Foruten Polaris ble det gjort fremstøt mot andre aktører, inkludert Amedia. Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia ønsker imidlertid ikke å kommentere noen vurderinger de har gjort.

For høye kostnader

Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten, bekrefter overfor Journalisten at de tidlig i høst startet prosessen med å selge ut virksomheten knyttet til Rogalands Avis. 

Per Magne Tveiten, konsernsjef i Mentor Medier.

Han vil ikke gå ut med informasjon om hvem de har snakket med, eller hvem de har vært i prosess med. Tveiten sier de trodde de skulle lykkes med å selge avisen, men at det viste seg at det ikke gikk til slutt.

– Potensielle kjøpere mente markedsposisjonen var for svak og at kostnadsnivået var for høyt.

På spørsmål om hvorfor man ikke har forsøkt å selge hele Dagsavisen AS, sier Tveiten at Mentor Medier har som ambisjon å være det beste eiermiljøet for virksomheter med ulik verdimessig- og ideologisk ståsted.

– Der passer Dagsavisen veldig godt inn. Vi har ikke hatt planer om å selge Dagsavisen.

Hadde tanker om salg

– Lysholm går langt i å si at Mentor Medier tvilholder på Dagsavisen kun på grunn av pengene, og ikke fordi det er bra for Dagsavisen. Hva tenker du om det?

Tveiten svarer at han ikke ønsker å gå i en polemikk med Lysholm, bortsett fra å si at han har en annen oppfatning.

– Dagsavisen har kommet i en krevende situasjon, og Lysholm er i sin fulle rett til å ha sin versjon av hvordan situasjonen er, i avisen der han har vært eneleder i 12 år.

For snaue fem-seks år siden var det likevel kontakt med potensielle kjøpere om salg av hele Dagsavisen AS. Det kan Tveiten bekrefte.

– Jeg kan også bekrefte at det ikke har vært noen prosess om å selge Dagsavisen etter den gang, og at vi siden 2018 har vært tydelig på hva vår strategi er på dette, avslytter han. 

Powered by Labrador CMS