V. L. Spehar driver Tiktok-kanalen @underthedesknews. Spehars mest sette innslag har 2,5 millioner visninger.

DEBATT:

Har du uhørt på maken!

Mediene fremstår «snurtifisert» og ensidig opptatt av digitaliseringens ubehageligheter. Forståelig – men problemet er at det stiller oss på samme side som makten – mot ytringsfriheten.

Publisert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

«Vi kan vel gå ut fra at man i dag ikke trenger å begrunne at lovgivende eller utøvende myndigheter (...) ikke har noen rett til å bestemme hva folk skal mene og hvilke doktriner eller argumenter de skal ha lov til å høre», skrev filosofen John Stuart Mill. I 1859. Han var åpenbart ikke helt sikker, siden det var starten på hans verk som sterkt argumenterte for ytrings- og trykkefrihet. Nå er hans drøm blitt virkelighet: Etter årtusenskiftet har digitaliseringen medført en demokratisk revolusjon. Alle som vil kringkaste sine ytringer, når som helst.

Likevel er Kjersti Løken Stavrums nye bok «Uhørt» en påminnelse om at frihetene stadig må jobbes for. Og hun stiller vonde spørsmål ved hvilken rolle redaktørstyrte medier tar i den kampen nå.

I boken forteller den tidligere lederen for Ytringsfrihetskommisjonen om hvordan de oppdaget en snodig skjevhet i aktuell forskning: Alt handlet hvilke problemer digitaliseringen har skapt. Kommisjonen fant «ingen undersøkelser som hadde tatt for seg de positive effektene av digitaliseringen». 

Forskningen spant rundt nettroll, ekstremister, trakassering og netthets, hat og bedrag og fake news og dickpicks.

Del av problemet

Løken Stavrum oppsummerer at vi er «ensidig opptatt av de vanskelige sidene ved den nye digitale offentligheten. Vi legger sjelden, nesten aldri, vekt på at vi i det store og hele har fått større tilgang til informasjon og bedre muligheter for å meddele oss».

Noen i media som kjenner seg igjen? Det burde det være.

Vi er selvsagt like problemorienterte som forskerne – det henger gjerne sammen, siden de er blant våre beste kilder. Vi får da også vårt pass rettmessig påskrevet i boken, som en del av det Løken Stavrum interessant nok kaller «Det problemindustrielle kompleks». Hun finner en naturlig forklaring i journalistikkens like naturlige dragning mot konflikt.

Hun kunne føyd til at det også begrunner seg i journalistikkens problematiske forretningsmodell:

Digitaliseringen splintret vårt publiseringsmonopol, og plasserte samtidig gigantiske tappekraner i våre tradisjonelle inntektsstrømmer. Reuters Institute gjør for eksempel i sin rapport om mediebruk i 2023 et nummer av den britiske innholdsskaperen V. L. Spehar, som driver Tiktok-kanalen @underthedesknews (ja, nyhetene leses fra under en pult). Spehars mest sette innslag har 2,5 millioner visninger. Antagelig representerer flesteparten av seerne de tradisjonelle medienes våte, uoppnåelige drøm: Generasjon Z.

Dette gir redaktørstyrte medier en helt reell konkurranse: Den tiden publikum bruker på Tiktok og Snap, kan de ikke bruke på VG eller lokalavisa. Mediene mister inntekter, må nedbemanne, og samtidig kaste penger på forretningsutvikling. Digitaliseringen treffer oss rett i pungen. NRK har beregnet at norske medier måtte kutte kostnader med nær 1 milliard kroner i 2023.

Del av sensuren

I tillegg kommer de faktiske og praktiske redaksjonelle problemene denne demokratiseringen har skapt for oss. For å nå publikum må vi publisere på tredjeparts-plattformer vi ikke har kontroll på, som åpenbart ikke har samme forståelse som oss av redaktøransvaret, og som attpåtil har tar både publikummet og annonseinntektene våre. Og når vi bruker digitaliseringen til å invitere publikum inn på våre egne plattformer, skaper vi kollisjoner med jus og vår egen etikk, og blir tvunget til å bruke penger og kompetanse på moderering.

Alt i alt er det kanskje ikke så underlig at mediene er «snurtifisert», og også redaksjonelt fokuserer på problemene ved digitaliseringen.

Men problemet for mediene oppstår når Løken Stavrum stiller det like naturlige som nådeløse oppfølgingsspørsmålet: Hvem har nytte av at denne demokratiseringen fremstilles problematisk?

«Når ytringsfriheten utvides, har det alltid knaket i det etablerte ytringsrommet. Den rådende maktens språk, forståelse og arenaer blir utfordret, og som alltid før akkompagneres dette av dyp bekymring hos de som må justere seg etter endringene», mener Løken Stavrum. Nye, frustrerte og ofte dårlig formulerte stemmer, gjerne fulle av capslock og utropstegn, møtes med misbilligelse, latterliggjøring og nye lovforslag.

Del av makten

I boken siteres den danske juristen og ytringsfrihetseksperten Jacob Mchangama på begrepet «elitenes panikk», en beskrivelse av «reaksjonene når demokratiske regjeringer og institusjoner møter en reell eller innbilt krise med påstander om desinformasjon og krav om å stramme inn ytringsfriheten». Jeg forstår begrepet slik at makten ikke tar hat og hets på alvor som frustrasjon. I stedet kontrer makten med innstramninger og reguleringer av retten til å ytre seg.

I så fall gjør vi i mediene oss til en del av makten, med vårt fokus på digitaliseringens konflikter og utkantvansker, og med å møte frustrasjon i hat- og hets-klær med moderering og stengning av kommentarfelt.

Dette er også forståelig. Vi i mediene synes også det er ubehagelig med kjefting og usakligheter, hets og frustrerte utropstegn. Det er ikke vårt språk. Vi vil ikke ha det i våre spalter. Vår «trade» er fakta og presisjon, ikke grovkornede følelsesutbrudd. Vi deler elitenes misbilligelse.

Problemet er selvsagt at denne posisjonen fort kommer i brutal kontrast til vår rolle som vaktbikkje – mot makten.

Det er som kjent «pressens oppgave «å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre». Det er antagelig ikke spesielt dristig å anta at en opplevelse av forsømmelse ligger bak mye av det vi betegner som hets og hat blant ytringer. I så fall sensurerer vi altså de vi er satt til å beskytte. De mister stemmen – i hvert fall på våre plattformer. Dermed bidrar vi til å skjerme makten, ikke bare fra hetsernes iblant ubehjelpelige språk, men også fra deres helt reelle frustrasjon. Eller som filosofen Kant ville sagt det: Keiseren mister sin rett og mulighet til å motta korrigerende kritikk.

Det er antagelig heller ikke dristig å anta at de vi sensurerer oftest i våre kommentarfelt, og kanskje også snakker minst med, er lavt utdannede menn utenfor byene. Altså den selvsamme gruppen som vi sliter med å nå med vårt redaksjonelle innhold, og som har minst tillit til oss. Tilfeldig? Neppe!, som «Sture Hansen» fra «Hallo i uken» ville ha sagt – «på vegne av vanvittig mange».

Vaktbikkje eller veskehund?

Jeg skal være den siste til å holde mot journalistikken at den avslører og rapporterer om problemer i samfunnet – også om hat og hets. Det går ut over noen, og det er vår jobb å eksponere det. Og vi skal selvsagt forholde oss presist til både jus og etikk når vi inviterer publikum inn på våre plattformer.

Men samtidig bør vi være varsomme med å bidra til overdrevne problematiseringer eller regelrette innstramninger i den ytringsfriheten vi lever av og for.

Ingen trenger en vaktbikkje som oppfører seg som en logrende skjødehund.

Løken Stavrum dokumenterer godt at utfordringene ved denne utvidede ytringsfriheten er mindre enn vi gjør dem til. For eksempel ble det registrert 275 anmeldelser for hat og diskriminering i 2022. Fem personer fikk bot og 12 personer betinget fengsel etter hatparagrafen samme år. En dataanalyse av over ti millioner Facebook-kommentarer på postene fra skandinaviske politikere og andre kjente personer, viste at 4 promille kunne defineres som hatprat. Ille nok, i og for seg. Men ikke verre heller.

John Stuart Mill understreket nødvendigheten av avvikende ytringer slik: 

«Every man who says frankly and fully what he thinks is so far doing a public service. We should be grateful to him for attacking most unsparingly our most cherished opinions.» 

Og han hadde også et råd som kan fungere for de som fristes av å begrense den:

«I have learned to seek my happiness by limiting my desires, rather than in attempting to satisfy them.»

Powered by Labrador CMS