Magasinstrid i Harstad Tidende
Journalistene reagerte skarpt på Harstad Tidendes avtale med kommunen og næringslivet i byen om å utgi et månedlig magasin. Nå har ledelsen slått retrett.
Det har vært en uke med svært høy temperatur mellom ledelse og redaksjonsklubb i Harstad Tidende. Årsaken er at avisa vil gi ut det positive magasinet «Opplevelsesbyen» i samarbeid med kommunen og næringslivet i byen. Redaksjonsklubben mente avtalen var pressetisk uforsvarlig og sa fra at journalistene ikke kunne levere stoff til et slikt produkt. Noe som igjen hisset opp ansvarlig redaktør Bård Michalsen.
Han hadde ingen prinsipielle innvendinger mot at avisas journalister skulle bidra og viste til at det årets rundt skrives en lang rekke artikler i HT om de mange positive tilbud og opplevelser Harstad.
To møter
Journalistene reagerte spesielt på at aktørene ble invitert til å være med i en ressursgruppe som skal utvikle og evaluere produktet, og slik ville få innflytelse på det redaksjonelle innholdet. De fant det også uholdbart at det uttrykte målet med magasinet er å øke omsetningen til næringslivet i Harstad.
– Dette var noe vi som klubb overhodet ikke kunne akseptere, sier Ottar Jakobsen i klubbstyret.
Konflikten sto på dagsorden både på et møte torsdag i forrige uke og tirsdag. På gårsdagens møte kom partene til enighet.
– Både redaktøren og direktøren har nå slått retrett og sier seg enige i våre innvendinger. De har endelig sett det samme som vi har sett, og de kritikkverdige punktene i avtaleutkastet strykes. Dermed er vi fornøyd, sier Jakobsen, som legger til at ledelsen burde ha innsett dette før.
– Dette har forårsaket en god del unødvendig støy.
Har lært
Bård Michalsen vedgår at magasinplanene har medført «høye røster fra alle hold».
– Men da vi fikk satt oss rundt bordet kom vi i en glimrende dialog og er nå blitt enige om hvordan ting skal være, sier han.
– Av dette har jeg lært at man burde snakke sammen på et tidligere tidspunkt, og ikke først bli sinte. Vi skal også sette etikk på dagsorden framover, legger redaktøren til.
– Så du har innsett at klubben hadde et poeng når de påpekte at avtalen var etisk uforsvarlig?
– De hadde et godt poeng i forhold til at markedsavdelingen som laget annonseavtalen, tilsynelatende opptrådte på vegne av redaktøren. Slik skal det ikke være.
– Så du hadde ikke lest innholdet i avtalen?
– Jeg hadde ikke sett den før for noen dager siden, sier Michalsen.