NRKs satsing på dybdeartikler gleder leserne, men irriterer kommersielle konkurrenter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

NRK har stor suksess med langlesing på nett

Konkurrentene murrer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Av de 100 mest leste sakene på nrk.no i år, er 35 dybdeartikler, skriver Klassekampen. I sommer har NRK trappet opp satsingen med en egen seksjon viet disse artiklene.

– Sommerens forsøk har vist at langlesingssakene våre blir godt mottatt og at det er mange lesere innom. Men vi har ennå ikke konkludert om dette skal bli en permanent løsning eller om det blir mer sesongbasert, sier forsideredaktør Ida Anna Haugen til Klassekampen.

Konkurrentene frykter NRKs satsing.

– Konkurranse er skjerpende og inspirerende. Men det er krevende for oss som er avhengig av betalende lesere, at det finnes en «giga site» som NRK som leverer alt innhold helt gratis, sier VGs featureredaktør Jane Throndsen til Klassekampen.

I Danmark og Sverige er allmennkringkasterne blitt pålagt restriksjoner, noe Journalisten har skrevet om tidligere.

– Skal vi nå fram til vårt publikum, må vi bruke de plattformene og verktøykassa av virkemidler vi har til rådighet, med blant annet bruk av sterke bilder, video og grafikk, sier Hildegunn Soldal, nettsjef i NRK, til Klassekampen.

Helle Sjøvaag, professor i journalistikk ved Universitet i Stavanger, støtter Soldal.

– Alt innhold er i dag sammenvevd. Å skille tekst fra lyd og levende bilder, slik de gjør i Sverige, virker som et kunstig og gammeldags skille. Det bør være opp til enhver redaksjon å avgjøre hvordan de presenterer stoffet sitt, sier hun til Klassekampen.

Les hele saken hos Klassekampen.

Flere artikler om NRKs satsing på langlesing:

Powered by Labrador CMS