Aviser og tv dominerer helseinformasjonen

Nordmenn flest henter informasjon om helse og livsstil i første rekke fra aviser og tv, viser en undersøkelse gjennomført for legemiddelfirmaet Pfizer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For annet år på rad har Pfizer utført en omfattende undersøkelse av helseinformasjonsvanene til nordmenn. Norstat har stått for intervjuarbeidet, og i alt 4001 nordmenn har besvart spørsmålene.

Kommunikasjonssjef Hans Petter Strifeldt sier det er interessant at folk i overveiende grad henter sin helseinformasjon fra aviser og tv. Undersøkelsen viser at en tredel (32 prosent) av respondentene oppgir aviser og tv som viktigste primærkilde for helse- og livsstilsinformasjon. Dette er på samme nivå som i fjor. Derimot sier bare 18 prosent at de bruker internett (samme som i fjor) mens 14 prosent henter sin informasjon fra ukeblader (ned fra 16 prosent i fjor). Kun aldersgruppen under 30 år oppgir internett som viktigste primærkilde for helseinformasjon, framgår det av undersøkelsen.

Leser mye aviser

Professor Ulla-Britt Lilleaas ved Høgskolen i Agder sier at hun ikke er overrasket over funnene i undersøkelsen.

– For det første er aviser veldig tilgjengelige og dernest leser jo nordmenn mye aviser, sier hun.

Lilleaas sier at avisene i mange år har satset tungt på helse- og livsstilsstoff. Helsestoff dominerer ofte førstesidene, og mange aviser har helse og livsstil som et prioritert felt i sine helgebilag.

– Se på VG og Dagbladet, så har man litt av svaret, mener professor Lilleaas. Hun har forsket på temaer som kroppsvaner, kjønn og arbeid knyttet til helse, yrke og familie. Et kjønnsperspektiv på kvinners og menns helse har stått sentralt i hennes forskning.

Menn på nett

– Hva tror du er årsaken til at internett skårer såpass beskjedent og at det heller ikke øker?

– Det kan være at folk kanskje bruker nettet til andre ting, og fortsatt er internett et nytt medium. Når det gjelder helseinformasjon finner vi imidlertid et klart kjønnsperspektiv ved nettbruken. Mye tyder på at menn i større grad enn kvinner bruker nettet når de har spørsmål angående helse. Vi vet at menn i stor grad spør sine ektefeller om helse, men når de ikke gjør det, bruker de ofte nettet, sier Ulla-Britt Lilleaas.

Pfizer-undersøkelsen viser ellers at kvinner generelt er mer interessert i helsestoff, og tilegner seg kunnskap om helse gjennom flere kanaler enn menn. Det er noe forskjell mellom de ulike aldersgruppene.

Powered by Labrador CMS