Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
«Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.»
Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok «Stemmen fra
Paris». Og kanskje kan vi si det samme om boka. Om ikke direkte uønsket, så heller ikke etterspurt. For forlagshusene sto ikke i kø da journalistekteparet startet arbeidet
med sin Anderson-biografi.
Men nå er boka ute, ganske nøyaktig tre tiår etter at
journalistpioneren Gidske Anderson gikk ut av tiden.
«Ingen husker henne»
Dette er ikke duoens første bok sammen. Tidligere har de
skrevet bok om Marine Le Pen og høyrepopulismen i Europa. Etter at den boka ble sluppet i 2017, så de etter et nytt prosjekt. En plutselig innskytelse fra Ask om «kanskje
skal vi...», er blitt til boka «Stemmen fra Paris». Med undertittelen «Gidske Anderson
– bohemdronning, journalist og Nobel-topp».
I pressemeldingen fra forlaget pekes det på at ingen under seksti
år husker henne lenger. Som middelaldrende mann som så vidt har passert 50, kan
jeg kjenne meg igjen i det. Gidske Anderson er noen jeg vagt vet hvem er. Jeg
hadde også kun jobbet som journalist i ett år da hun døde i 1993. De siste
årene av sitt liv kanskje mer kjent som forfatter og for sitt virke i Den Norske Nobelkomité,
enn som NRKs første kvinnelige utenrikskorrespondent.
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Sørsdahl forteller at hun heller ikke visste så mye om
hovedpersonen i deres nye bok før arbeidet startet, men at hun minnes henne
fra oppveksten.
– Jeg husker henne fra kjøkkenbordet. Fra radioen, og
hvordan hun avsluttet alle sine innslag med «Gidske Anderson, Paris».
Annonse
Ukjent historie
«Du skal skrive ditt eget liv», fastslo Hans Jæger, forfatteren – og i perioder journalisten – som var den ledende skikkelsen for Kristiania-bohemene i
1880-årene.
At ikke alle har fulgt det rådet, skal vi i ettertid kanskje være glade
for. Men selv om Gidske Anderson er tydelig tilstede i mye av sitt
forfatterskap og i sin journalistikk, skrev hun aldri noen memoarer. Mye av
hennes liv har derfor vært ukjent for både samtiden og ettertiden. Fram til nå.
I likhet med Jæger fikk hun også sitt store journalistiske
gjennombrudd i Paris. Han som utenrikskorrespondent for Social-Demokraten, hun som
fast frilanser for samme avis, som da hadde skiftet navn til Arbeiderbladet (nå
Dagsavisen). Og i likhet med Jæger endte de begge opp som utenriksredaktører i avisen
etter hjemkomsten til Norge. *
En bohemtilværelse var heller ikke ukjent for den unge
Anderson. Verken før eller etter avreisen til Paris.
– Hun var et løvetannbarn, sier Ask.
Gidske, og broren Jan, vokste opp under fattige kår med alkoholisert
mor og en kunstnerfar som ikke tok mye ansvar. Som journalist debuterte hun
under andre verdenskrig. Da var hun sterkt involvert i produksjonen av to
illegale aviser. Begge knyttet til den kommunistiske motstandsbevegelsen.
Frontet Friheten
Selv om hun som godt voksen hevdet at hun aldri var en ekte
kommunist (en påstand det for øvrig kan stilles spørsmål ved), gikk veien videre
til Friheten, utgitt av Norges Kommunistiske Parti (NKP).
Her var hun en
profilert kulturjournalist. Såpass profilert at da Friheten sendte henne på en
reportasjereise i Europa, publiserte avisen en artikkel om at hun skulle ut på tur.
I årene etter krigen var Friheten en av Norges største
aviser.
Da Anderson i 1948 satte kursen mot Paris, var tanken å levere
frilanssaker til Friheten og andre aviser.
Økonomisk ble det noen magre år.
Sosialt og kulturelt ble det alt annet. På dette tidspunktet fikk hun blant annet
et nært forhold til James Baldwin, som noen år senere skal bli en av USAs største forfattere.
– Hun redder ham både en og to ganger. Det er fullt mulig at
Baldwin ikke hadde vært en stor forfatter uten Gidske Anderson. Og vi snakker
faktisk om den viktigste svarte forfatteren i denne perioden i amerikansk
historie, forteller Ask.
Et kjærestepar ble de imidlertid aldri. Baldwin foretrakk menn,
og Anderson kvinner. Noen år senere fant hun den store kjærligheten med Norges
første kvinnelige ambassadør, Kirsten Ohm.
Annonse
Alltid blakk
Etter år med stadig pengetrøbbel og tiggerbrev
hjem til familien, og en bohemtilværelse på kafeer og med nedslitte hoteller
som midlertidige hjem (og størrelser som Jean-Paul Sartre og Simone de
Beauvoir i omgangskretsen), begynner det å løsne for henne i Paris.
Hun får
tilbud om å skrive fast for Arbeiderbladet. Etter hvert leverer hun også
innslag til NRK. Det er der hun blir stemmen fra Paris. Med en røst som bærer
preg av at sigarettene aldri er langt unna.
– Vi ønsket å portrettere henne som journalist, som
menneske, men også hvordan hun etter hvert på en måte skled inn i politikken,
og også kombinerte dette med journalistikk. Som selvfølgelig var mye mer vanlig
på den tiden, men som i dag virker helt fjernt, sier Sørsdahl.
Hun peker på at Anderson ble en betydningsfull bakspiller i
Arbeiderpartiet, hvor hun også fikk nære vennskap med mange av dem som styrte
landet i denne perioden.
– Og ikke bare en bakspiller. For hun ble jo brukt i
EF-kampen i 1972. Blant annet i debatter og hun lagde studiemateriell. Hun var
en sann europeer, og ønsket at Norge skulle bli medlem.
Noen ganger går det også galt, påpeker Ask. Han forteller at
hun på et tidspunkt «øver vold på sin journalistiske sjel». Det skjer da hun intervjuer
Jean Monnet, en av EUs grunnleggere.
Om forfatterne
Elin Sørsdahl har jobbet i TV 2 siden starten i 1992. Hun er i dag mediehusets Europa-korrespondent, med base i Brussel. Hun har også bakgrunn fra lokalavisen Fremtiden og NRK.
Alf Ole Ask er i dag Brussel-korrespondent for nettavisen Energi og Klima. Han har tidligere jobbet som journalist i Fremtiden, BA, Arbeiderbladet, Dagbladet, Dagens Næringsliv og Aftenposten.
Boka om Gidske Anderson, er deres andre sammen.
– Han kaller Norden for sovjetiske randstater, som ikke har
noe i EU å gjøre fordi de ikke er en del av den europeiske kulturen. Og dette trykker
hun aldri, fordi det tjener ikke saken.
Kom med plastposer
Uten hjelp fra Andersons familie er det ikke sikkert det
hadde blitt bok. Det hadde i hvert fall blitt en annerledes tekst. En nevø og
kusine satt på masse brev etter sin avdøde slektning. Journalistparet inviterte dem hjem
til seg.
– Jeg har aldri vært så glad for å se bæreposer i hele mitt
liv. De kom hjem med hele barndommen og ungdomstiden hennes. Det var brev
mellom Gidske og broren. Mellom henne og moren. Bilder. Små tegninger. Og rettslige
dokumenter, forteller Ask.
For å finne fram til familien hennes måtte de være
kreative.
– Dødsannonser er godt middel for å finne gjenlevende
slektninger, forteller Sørsdahl.
I tillegg til bæreposene med personlige brev, hadde Andersons
mer offisielle papirer blitt donert til Nobelinstituttet.
– Vi hadde 60 arkivbokser med kreti og pleti, sier Ask.
– Hadde vi ikke fått disse papirene, tror jeg aldri det
hadde blitt ei bok. Det blir morsomt for folk som skal skrive biografier om
dagens generasjon, og skal forholde seg til smilefjes...
Brevene Anderson sendte til familien er viet stor plass i
boka.
– Disse brevene som er skrevet når hun er langt nede eller
høyt oppe, det er jo henne som snakker.
I tillegg har duoen finlest Andersons egne bøker.
– Gidske skrev selv veldig mange skildrende bøker, hvor hun
brukte av sitt eget liv. Det har vært en gullgruve for oss, særlig «Mennesker
i Paris» og «Krigene etter krigen», hvor hun skriver utrolig godt, forteller
Sørsdahl.
Vanlige mennesker
Hun trekker fram at noe av det som karakteriserte Anderson som
journalist, var hvor god penn hun hadde, og at hun allerede den gang
fokuserte på å finne caser.
– Hun skrev om vanlige mennesker, og klarte å kombinere det
med å være en veldig god politisk analytiker. Det gjorde at det hun kom med
var veldig interessant.
– Gidske var også en av få norske journalister som reiste
til Algerie under frigjøringskrigen. Det er et veldig morsomt bilde av henne, der
hun står med støvfrakk og håndveske blant alle mennene. Og hun brukte det
veldig bevisst. Hun oppsøkte kvinnene, og var veldig opptatt av dem som ikke
kom til orde, skyter Ask inn.
– Skildringene hennes av krigen i Algerie er faktisk
verdt å lese den dag i dag.
I 1967 vender Anderson tilbake til Oslo og blir en av tre
utenriksredaktører i Arbeiderbladet. Hvor mye redaktør hun faktisk var, er litt
uklart. Men hun ble en synlig profil i avisen.
I 1973 går ferden motsatt vei; hun reiser «hjem» til Paris. Denne gangen som NRKs
utenrikskorrespondent. En stilling hun fikk uten at den hadde blitt lyst ut. Da
ble det bråk i NRK, uten at det endret på så mye. Med den nye stillingen skriver hun
også mediehistorie ved å bli NRKs første kvinnelige utenrikskorrespondent.
Denne gangen var det mer enn byen som lokket. Kjæresten
Kirsten Ohm hadde i 1972 blitt utnevnt til ambassaderåd i Paris. Noen år senere
ble hun Norges første kvinnelige ambassadør.
– De var pionerer begge to på sine felt, sier Sørsdahl.
Senere skal Anderson flytte etter sin Ohm til Strasbourg,
New York og Dublin, før de slår seg til ro i Oslo.
Nei til NRK-monopol
I et mediehistorisk perspektiv kommer vi ikke unna en av
Andersons store kampsaker, avviklingen av NRK-monopolet.
– Hun var litt forut for sin tid og fulgte utrolig godt med,
sier Sørsdahl, trekker fram at hun var god til å se trender.
– Sånn som med NRK-monopolet, som hun kjempet innbitt mot,
og til slutt fikk hun jo rett, selv om hun ikke klarte å få med seg
Arbeiderpartiet på det så kjapt.
I 1975 forlater hun NRK, og satser på en karriere som frilanser
og forfatter. I 1985 blir hun også statsstipendiat, og kan dermed fokusere på å
skrive uten å bekymre seg for mye over egen økonomi.
Hun skriver en rekke bøker. Biografiene hennes om Arbeiderparti-storheter som Halvard Lange og Trygve Bratteli, selger godt. Hennes forsøk på å skrive den store romanen, romanen med stor R,
gikk sånn passe. Flertallet av kritikerne var ikke overbevist. Da gikk det
bedre da hun vendte tilbake til biografiene. Boka om Sigrid Undset fikk mye
oppmerksomhet og solgte bra. Den ble hennes siste.
I 1981 ble hun valgt inn i Den norske Nobelkomiteen, på
Arbeiderpartiets kvote. Her blir hun sittende fram til sin død i 1993. En periode
fungerer hun også som leder, og får æren av å dele ut fredsprisen til Mikhail Gorbatsjov.
Som for øvrig ikke selv møter opp for å ta imot prisen.
Om hun aldri fikk en fredspris selv, ble hun som journalist
og forfatter hedret med en rekke andre priser. Blant annet Narvesenprisen,
forgjengeren til Den store journalistprisen. Den fikk hun allerede i 1962, og
var den andre kvinnen som fikk prisen.
I 1993 dør storrøykeren Anderson av kreft. Sykdommen hadde returnert
etter at hun hadde slått den tilbake ti år tidligere. Noe hun forteller om i
boka «Det hendte meg» fra 1983, som ble en bestselger.
– Det var den første kreftboka. I dag skriver jo alle bøker
om sykdom, men også der var hun en pioner. Den traff veldig tidsånden.
Om Ask og Sørsdahl treffer en tidsånd gjenstår å se. De ser
ikke selv for seg at ei bok om en journalist som har vært død i tre tiår, skal
toppe bestselgerlistene.
Første hinder for å komme i land med boka, var pandemien. Deretter opplevde de at forlag som hadde vært
interessert på et tidlig stadium, først ble lunkne, før de mistet interessen
helt.
– Da bestemte vi oss for at nå gjør vi boka ferdig, så får
det gå som det går, forteller Ask.
På et tidspunkt de to egentlig hadde gitt litt opp, kom
svaret fra Svein Sandnes Bokforlag, drevet av den tidligere kulturredaktøren
i NRK. Han ønsket å gi ut boka.
– Anderson er en del av mediehistorien som vi mente
fortjente ei bok. Og nå har vi brukt ferier og fritid på å skrive den.
Du finner den der de selger bøker. Den er absolutt verdt å lese.
* Det finnes flere koblinger mellom Hans Jæger og Gidske Anderson. Tegnelæreren til Anderson var kunstneren Per Krogh, sønnen til kunstnerparet Oda og Christian Krohg. Begge sentrale skikkelser blant Kristiania-bohemene. Oda Krogh skal ha vært modellen for kvinnen i Jæger-boka «Syk kjærlighet», som skildrer trekantforholdet mellom forfatteren, kvinnen han elsker (Oda) og maleren hun gifter seg med (Christian).
Mer mediehistorie
Denne uka er det sluppet flere bøker som kan interessere mange medieinteresserte.
Den
ene topper allerede bestselgerlistene i USA:
Michael Wolffs
«The Fall: The End of Fox News and the Murdoch Dynasty» starter absurd nok med
nekrologen til Rupert Murdoch. Som kanskje kan oppleves litt pussig da
92-åringen, som forrige uke varslet at han går av med pensjon, på ingen måte er
død ennå.
Wolff har, som i tidligere bøker, tilgang til kilder og informasjon
som få andre. Og som ved tidligere anledninger blir det påpekt at han slurver
med detaljene. Likevel: Verdt å lese. Og kan sees på som en fortsettelse av hans
2008-bok «The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch».
Denne uka
ble også «The Times: How the Newspaper of Record Survived Scandal, Scorn, and
the Transformation of Journalism» tilgjengelig etter mange års arbeid. Forfatter er New York Times-journalisten Adam
Nagourney.
På mange måter er dette også en fortsettelse. I 1969 kom Gay Talese med «The
Kingdom and the Power: Behind the Scenes at The New York Times: The Institution
That Influences the World». Kanskje den beste boka som noensinne er skrevet
om en avis. Nagourney plukker opp historien noen år senere – han starter sin bok i 1977, og forteller hva som har skjedd i
årene fram til Donald Trump blir valgt til president.
Talese er for øvrig også ute med ny bok: «Bartleby and Me: Reflections of an Old Scrivener». Ei bok som inneholder litt nytt og noe gammelt. Han ser blant annet tilbake på sin legendariske Frank Sinatra-profil i Esquire.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.