GIKK I LUFTA: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen reagerer sterkt på kritikken fra en reiselivsjournalist. Foto: Norwegian
GIKK I LUFTA: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen reagerer sterkt på kritikken fra en reiselivsjournalist. Foto: Norwegian

Norwegian fløy i flint

Reagerer på kritiske uttalelser fra journalist som fikk nei på forespørsel om billig New York-billett.

I april fikk frilansjournalist Inga Ragnhild Holst avslag på en forespørsel om sponset billett med Norwegian på selskapets nye langrute til New York. I et intervju med VG tirsdag slaktet hun servicen på Norwegians New York-fly.

– Servicen ombord var overraskende klønete og dårlig, uttalte Holst til VG. I artikkelen beskrives hun som en svært reisevant journalist som blant annet har skrevet for VG.

Reagerte kraftig

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian reagerte kraftig da han så Holsts uttalelser til VG.

– Ikke på grunn av kritikken hennes, men fordi jeg husket at hun i april fikk avslag fra oss på en forespørsel om å få en rabattert billett med Norwegian til New York. Slik jeg oppfattet det lovet hun til gjengjeld en positiv omtale av Norwegian. Etter at vi sa nei til å gi henne en rabattert billett, opplever vi altså slående kritikk tilbake.

Sandaker-Nielsen forteller at Norwegian nesten hver dag får forespørsler fra journalister om gratis eller rabatterte billetter.

Holst avviser blankt at hun har vært på noen form for hevntokt.

– Det er dumt, flåsete og useriøst å antyde at dette skal være en hevnaksjon. Det virker som Norwegian nå er så sure for kritikken at de prøver å sverte meg eller så tvil om min faglige integritet.

Holst opplyser at hun leverer ulike stoffkategorier til om lag 25 aviser, blader og magasiner.

 Krydrede reportasjer

I Frilanskatalogen står blant annet følgende om Holst og hennes firma Penn med pepper: “Sammen med fotografer fra hele verden leverer vi skarpt, presist med ekstra krydder”. Holst sparte ikke på krydderet i sine uttalelser til VG om Norwegian-flyet til New York.

Hun måtte blant annet vente i fire timer for å kjøpe en flaske vann.

“Jeg måtte vente til alle de som hadde forhåndsbestilt hadde fått sin drikke, til tross for at de faktisk stod ved siden av meg med drikketrallen og jeg hadde kortet klart. (…) Når de ikke klarer å løsrive seg fra regimet for å selge vann, så lurer jeg på om deres evner til å fatte beslutninger dersom en mer alvorlig situasjon skulle oppstå”.

Betviler ikke

Sandaker-Nielsen understreker at han ikke har grunnlag for å hevde at Holsts kritikk er konstruert som en slags hevnaksjon.

– Jeg har ingen grunn til å betvile at det hun sier er sant, som passasjer. Hun er også reiselivsjournalist og det var kanskje hennes jobb å rapportere fra denne flygningen. Hun er i sin fulle rett til å uttale seg både negativt og positivt. Vi er vant til medieomtale av begge kategorier. Det jeg reagerer på er at den kraftige kritikken kommer etter at hun fikk nei til sponset billett fra oss.

– Håpløs flight

Holst stiller seg uforstående til kritikken fra Norwegian.

– Jeg har alltid vært positivt innstilt til Norwegian. Dette er ikke noen hevnaksjon.

– Selskapet synes det er påfallende at du kommer med så kraftig kritikk kort tid etter at du fikk avslag på din forespørsel om rabattert billett til New York?

– Den kritikken jeg ga uttrykk for mot Norwegian nå - fordi denne flighten virkelig var helt håpløs - har ingenting å gjøre med avslaget på min forespørsel om rabattert billett.

– Drøy påstand

Holst forteller at Norwegian først inviterte henne med på en annen sponsetur, noe hun takket nei til.

– Samtidig spurte jeg altså om det var mulig å få en rabattert billett til New York når Norwegians nye rute ble åpnet. I den neste eposten skrev jeg at Norwegian uansett kom til å få omtale på New York-ruta, fordi jeg skulle lage reportasjer derfra for Hjemmet.

Holst avviser blankt at hun lovet Norwegian positiv omtale av New York-ruta, i bytte mot en billig billett.

– Dette er tull og en utrolig drøy påstand som jeg overhode ikke kjenner meg igjen i. Jeg har råd til å betale mine egne billetter, og det gjorde jeg også når det gjelder turen til New York. Norwegian har alltid fått omtale på lik linje med SAS og andre operatører i mine reisereportasjer. Ikke bedre og ikke dårligere.

For Hjemmet

– Hvorfor ba du da om en rabattert billett til New York?

– Fordi jeg skulle lage to saker for Hjemmet, og når jeg skriver for dem må jeg ofte ordne tingene selv. Det er jo også ganske dyrt å reise til New York. Det skjer ikke ofte at jeg ber om rabatterte billetter. Jeg forholder meg til enhver tid til oppdragsgivernes retningslinjer. Mange publikasjoner, spesielt i dagspressen, betaler alt selv. Andre steder er ikke det like viktig. Der blir reisestoff sett mer på som underholdning. Når det er sagt så er jeg uansett på jobb, bruker hodet mitt og er på lesernes side.

“Full spons”

– I mailen til Norwegian der du ba om en rabattert billett skrev du at “I Hjemmet er det full spons”. Hva mente du med det?

– Det må du nesten ta med ledelsen der. Jeg er ikke ansatt og har ikke anledning til å uttale meg på vegne av dem.

Redaksjonssjef Ole Martin Bjørklid opplyser at Hjemmet normalt kjøper en pakke fra frilansere som innebærer at frilanserne selv dekker utgifter til reise og opphold.

– Det er ikke noen stor forskjell mellom oss og dagspressen, slik jeg opplever det. Vi følger de presseetiske reglene når det gjelder innholdet. Jeg opplever Holst som en seriøs og skikkelig journalist, og det er bra at journalister sier fra om negative forhold. Derfor synes det er urimelig at Norwegian bruker energi på å prøve å så tvil om hennes integritet.

Byttehandel

Ifølge Sandaker-Nielsen får Norwegian flere ganger i uka henvendelser fra journalister i ulike land om gratisbilletter i bytte mot positiv omtale.

– Det gjelder journalister i alle landene der vi har baser, både Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia. De fleste henvendelsene kommer fra frilansjournalister, men også fra journalister i reiseredaksjoner. Mange av dem spør om pressebilletter til seg og sin familie. Vi sier konsekvent nei til slike henvendelser. Det er helt uaktuelt å kjøpe oss positiv medieomtale.

Bedre i Norge

– Er det også vanlig at norske journalister kommer med slike henvendelser?

– I Norge er man strenge og tydelige på at det skal være et skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle. Det kommer i aller høyeste grad slike henvendelser fra norske journalister også, men de aller fleste kommer fra utlandet. Det nok en litt annen kultur i andre land, med mer utydelige grenser.

– Så det er ryddigere forhold her hjemme?

– Vi opplever det.

Powered by Labrador CMS