Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Helge Brekke er en frilansfotograf med base i Oslo og kanskje
mest kjent for sine scenebilder fra Øyafestivalen og fra andre kulturelle
arrangementer og konserter.
Selv om bildene hans har blitt publisert i både Vogue, The
Guardian og Rolling Stone, og har fotografert for Subjekt og
Gaffa, så anser ikke Brekke seg som en pressefotograf.
– Men du blir liksom ikke pressefotograf før nyhetsfoto betaler husleien. Å ta konsertbilder for et musikkmagasin føles litt som å sitte på
utsiden av klubben – det gjør deg ikke til en pressefotograf, sier han til Journalisten.
Profesjonaliserte hobbyen
Brekke beskriver seg selv som en allsidig, løsningsorientert
og selvlært fotograf. Fotografi har vært en hobby lenge, men da han studerte art direction på Westerdals, innså han at han trivdes best med kamera i hånda.
– Med det studiet i ryggsekken fikk jeg plutselig verktøyene
til å kunne profesjonalisere hobbyen min, sier Brekke.
Det var likevel tidligere, da han var student i Bergen, at interessen
for konsertfotografering blomstret. Gjennom å jobbe frivillig i fotogruppen på den
studentdrevne rockeklubben Hulen og det kulturelle studenthuset Det Akademiske Kvarteret
alle fem årene han bodde i Bergen, fikk han tilgang til konserter og
arrangementer som fotograf.
– Da fikk jeg også tilgang på en digital speilrefleks. Dette var
i 2006, like før alle fikk en speilrefleks i konfirmasjonsgave, ler Brekke.
Å få låne kamera og få tilgang til konserter gjennom
fotoklubben, har vært en stor fordel for hans fotografiske utvikling, sier han.
– Om man dukker opp på konsert med proft kamera uten en avtale med band eller arrangør, blir man stort sett bedt om å snu i døra. Tilgangen jeg fikk via fotogruppene gav meg en fot innenfor bransjen.
Annonse
Jobb gjennom frivillighet
Ti år senere har han opparbeidet seg et stort nettverk av
mennesker som brenner for musikk- og kulturarrangementer gjennom å jobbe
frivillig på ulike festivaler og arrangementer. Dette førte til at han etter
hvert fikk betalte oppdrag.
– Selv om jeg ikke nødvendigvis var frivillig som fotograf, så
ble jeg kjent med bransjefolkene, og de fikk gjerne med seg at jeg drev med foto. Når de senere hadde behov for fotograf, var ikke jeg langt unna.
Det handler mye om å få, og å gripe sjansene man får, mener han.
I dag jobber han ikke utelukkende med konsertfotografering, men tar også andre
typer frilansoppdrag som fotograf.
– Jeg løser oppgaver med kamera og føler ikke jeg har en
nisje. Den eneste nisjen er kanskje at jeg tar stillbilder, sier han og
tilføyer:
– Jeg elsker å ta konsertbilder, men i dag føler jeg på en
måte at jeg litt ferdig med det. Og samtidig ikke. Jeg er i alle fall litt mer
selektiv på hva jeg bruker energi på.
Konsertfotograf
Som fotograf er Brekkes hovedmål å dokumentere en stemning, et øyeblikk eller en utstråling, om det er på en konsert eller på en konferanse. Han trives som
frilanser på grunn av variasjonen i arbeidshverdagen. Han ønsker nemlig å gjøre
litt av alt.
De mest negative aspektene ved å være frilanser er at det er et uforutsigbart yrke– en vet aldri hvordan timeplanen kommer til å se ut noen måneder
i forveien, sier Brekke.
– Samtidig opplever jeg en viss trygghet når jeg ser at det
ruller fremover med oppdrag. Ser jeg lenger enn to uker fremover i kalenderen, så er den relativt tom,
men når jeg ser bakover så har det vært fult hele veien, sier han.
– Å være frilanser
handler om å være litt mer økonomisk bevisst, og ta vurderinger på når det er
på tide å for eksempel investere i nytt utstyr eller holde igjen.
Brekke er en del av fotogruppa som har hatt ansvaret for å
dokumentere Øyafestivalen i Oslo. Han mener det ikke er uvanlig at konsert- og
festivalarrangører bestiller egne fotografer for dokumentasjonen av eventet.
Det hender også på festivaler at pressefotografer kan få begrenset adgang.
– Fra et presseperspektiv forstår jeg hvordan det kan oppleves som en innskrenking av pressefriheten, sier Brekke og utdyper:
– Ingen liker når internasjonale management kommer med restriksjoner eller kontrakter som fort kan innskrenke pressefriheten. Samtidig har jeg også opplevd situasjoner hvor barrikadene er fylt til randen med fotografer som vil fotografere headlineren. Plutselig stiller samtlige riksaviser, masse lokalaviser, de kredible kulturnettstedene og tretti tiktokere, inn foran barrikadene på den ene artisten.
Om festivaler ikke setter noen grenser, kan blir det et sikkerhetsproblem, mener Brekke.
– Det handler stort sett om kontrakter eller dimensjoner: I det ene tilfellet kan det være kjipe restriksjoner fra et management som vil ha kontroll over merkevaren, i det andre tilfellet må rett og slett scenevaktene ha mulighet til å gjøre jobben sin.
Ved å ha egne fotografer, er arrangørene trygge på at de vil
sitte igjen med gode bilder, som videre kan deles ut til den nasjonale og internasjonale
pressen, sier Brekke.
Annonse
Imot fotoforbud
Da Justin Bieber spilte konsert i Norge i august i år,
krevde artisten foto- og presseforbud på konsertene sine. Forhandlinger mellom
arrangøren og Biebers management førte omsider til at et begrenset antall
medier fikk dokumentere deler av konserten.
Men dette utløste en rekker
debatter om fotoakkreditering på kulturelle arrangementer. Brekke syns det er
kjipt at store internasjonale management kommer med slike krav.
– Dette er er vel først og fremst en amerikansk forretningsstyrt tenkemåte der de ønsker
å ha kontroll over «imaget» til kjente artister.
I flere land, der paparazzi-kulturen står sterkt, er det mer naturlig å ville kontrollere hvilke bilder som publiseres, da paparazziene har en tendens til å ville tjene ekstra på å selge de «dårlige»
bildene som viser lite flatterende sider av kjendiser, forklarer Brekke.
– Det er naturlig å ville ha den kontrollen andre steder,
men i Norge blir det veldig malplassert. Det er kjipt at den internasjonale
konsertbransjen utvikler seg i den retningen.
Han legger til:
– Samtidig er vi mange her som
jobber mot at det skal være begrensninger eller sensur av konsertbilder. Blant annet gjennom felles boikotter av de konserter der de krever slike kontrakter.