Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fredag kveld ble den beste journalistikken på Sørlandet det siste året hedret under Småhustri, en miniutgave av journalistkonferansen Hustri, som kommer tilbake i fullversjon i 2022.
Et høydepunkt for mange av de 85 deltakerne på konferansen var utdelingen av Sørlandets pressepriser.
Det ble kåret to hederlig omtaler og en vinner i kategoriene «Årets digitalepresentasjon», «Årets foto», «Årets feature» og «Årets sak». I den siste kategorien, «Årets lokalsak», ble det kun kåret vinner.
Fædrelandsvennen gikk seirende ut med hele åtte av de 13 prisene.
Janicke Yttervik i Grimstad Adressetidende vant «Årets lokalsak» for andre år på rad.
Vinner i hver kategori fikk med seg 5000 kroner. Prispengene gis i et spleiselag mellom mediene på Sørlandet.
Dette er årets vinnere:
Annonse
Årets sak
Hederlig omtale:
Mona Wikøren, Fædrelandsvennen, for saken: «Rolleblanding i politiet»
Marianne Stene, Tvedestrandsposten, for saken: «Englegård»
Vinner:
Connie Bentzrud og Tarjei Leer-Salvesen, Fædrelandsvennen, for saken: «PU-omsorg»
Juryens begrunnelse for vinner:
«Et tilfeldig funn i en postjournal. Slik starter denne artikkelserien om en sårbar og utsatt gruppe mennesker hvor journalistene har gitt stemme til mennesker som ofte ikke har språk for å fortelle hva de har opplevd. Urovekkende hendelser i omsorgen av psykisk utviklingshemmede førte journalistene til å avdekke en systemsvikt, der en kommune ikke var klar over viktige regler for å håndtere saker der ansatte begår omsorgssvikt. Gjennom grundig innsyns- og kildearbeid har journalistene på egen hånd kartlagt omfanget av tematikken. I tillegg er artiklene visuelt sterke med original og virkningsfull bruk av strektegninger. Artikkelserien er samlet sett et skoleeksempel på pressens viktige oppgave i å avdekke kritikkverdige forhold. Artiklene har vakt oppsikt i det politiske miljø og ført til flere politiske utspill for forbedring. Det er også satt i gang gransking av forholdene for disse sårbare menneskene. Juryen mener journalistene ved sitt arbeid har bidratt til større erkjennelse av et systematisk problem.»
Årets lokalsak
Vinner:
Janicke Yttervik, Grimstad Adressetidende, for saken: «Familievold»
Juryens begrunnelse:
«Nysgjerrige journalister er det beste i denne bransjen. En dom knyttet til et samfunnstema som fremdeles må anses som tabubelagt og som i tillegg er vanskelig å dekke for pressen vakte interesse hos prisvinneren. Journalisten kan vise til at et tålmodig kildearbeid har gitt resultater. Familievold er og blir en presseetisk utfordring. Men her har journalisten klart det kunststykket å få begge parter i tale, både det kvinnelige offeret og den voldelige mannen. Det ser vi sjelden i mediene og dette står det journalistfaglig respekt av selv om begge er anonymisert. Journalisten mener selv at artikkelen viser at det går an å jobbe både gravende og langsiktig i en liten avisredaksjon. Juryen er helt enig. Artikkelen er svært godt skrevet og bidrar til å nyansere bildet av mekanismene som fører til bruk av vold.»
Annonse
Årets digitale presentasjon
Hederlig omtale:
Espen Sand, Nicolai Olsen, Pål W. Jørgensen, Frode Nordbø og Mads Ommundsen, Fædrelandsvennen, for saken: «Kunstgress-skandalen»
Mairi Macdonald og Geir Egeland, NRK Sørlandet, for saken: «Mensen – hvorfor er det fremdeles så flaut?»
Vinner:
Richard Nodeland, Jacob Buchard og Frode Nordbø, Fædrelandsvennen, for saken: «En dag i kongens klær»
Juryens begrunnelse:
«En sterk digital presentasjon krever god variasjon av video, bilde, lyd og tekst. Dette kriteriet oppfyller årets vinnerbidrag. De digitale virkemidlene bidrar til økt flyt i fortellingen og driver historien fremover. Artikkelen preges av gjennomtenkte bildekomposisjoner og struktur fra første videobilde. Den visuelle stilen balanserer fra stramt til lekent, og gjenspeiler dermed både den militære hverdagen artikkelen handler om, og stemningen blant jentene på rom 205. Artikkelen 'En dag i kongens klær' begeistrer juryen med gjennomført uttrykk, solid innhold og overraskende vinklinger i framstillingen av livet på landsdelens siste militære skanse.»
Årets foto
Hederlig omtale:
Hans Petter Bjerva, Aust Agder Blad, for bildet: «Brannatta i Risør»
Jacob Buchard, Fædrelandsvennen, for bildet: «Hodet over vannet»
Vinner:
Per-Kåre Sandbakk, NRK Sørlandet, for bildet: «Testen»
Juryens begrunnelse:
«Koronaen har preget oss alle siden mars 2020. Dette bildet blir stående som et viktig historisk dokument over denne helt spesielle perioden i moderne tid. Situasjonen i bildet har vi sett ofte i mediene, samtidig er det en situasjon det er vanskelig å komme tett nok på. Juryen mener dette bildet skiller seg vesentlig ut fra mangfoldet av testbilder vi har sett. Bildet viser et spenn fra avmakt og håp, fra utrygghet til trygghet. Bildet rommer en fars omsorg for sitt barn i en situasjon han ikke kan kontrollere. Både far og barn blir sårbare i møte med en pandemi. Den trygge helsearbeideren er nødvendigvis pakket inn i kaldt smittevernutstyr. Lyssettingen bidrar til at fokus i bildet rettes mot barnets ansikt. Bildet oppsummerer effektivt kontrastene vi har gjennomlevd under koronaen. Det er rett og slett et sjeldent velkomponert nyhetsbilde.»
Årets feature
Hederlig omtale:
Frank Mersland, Steffen Stenersen og Ann Magritt Arnli, Fædrelandsvennen, for saken: «Drømmen som brast»
Jim Rune Bjorvand og Geir Ove Pedersen, Fædrelandsvennen, for saken: «Kampen mot kreften»
Vinner:
Eva Myklebust, Sven Arthur Ljosland, Mari Horve Reite, Kristin Ellefsen, Kjartan Bjelland og Jacob Buchard, Fædrelandsvennen, for saken: «Familiekabalen»
Juryens begrunnelse:
«Årets vinnerbidrag går rett inn i folks hverdag. Det har blitt et journalistisk prosjekt som dokumenterer et mangfold i hvordan folk lever på Sørlandet. Artiklene rokker ved vedtatte sannheter om landsdelen, som skårer dårlig på likestilling. Summen av gode situasjonsbilder og fengende hverdagsbeskrivelser gir en særegen feature-følelse av høy klasse. Prosjektet får også juryens anerkjennelse for å ha funnet en arbeidsmetode midt under koronaen, som gir nærhet til intervjuobjektene. Målet til journalistene har vært å løfte frem vanlige folks historier kombinert med tall, fakta og statistikk for på den måten å oppmuntre leserne til å reflektere over egne valg i hverdagen. Juryen slår fast at prosjektet er svært vellykket.»