«I 2014 skjedde det noe helt avgjørende for at vi ikke har vært nødt til å si opp minst halve journaliststaben», skriver René Svendsen i Fredriksstad Blad.
Foto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Hva er lokalavisens digitale «tipping point»?
I år 2000 startet jeg å jobbe med noe som fortsatt var ganske nytt og for mange helt ukjent. Vi kalte det nettet, internett eller the world wide web – ofte forkortet til webben blant de innvidde.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Fredriksstad Blad var en av de første
lokalavisene i landet som ansatte en nettansvarlig på heltid allerede da. Jeg
gledet meg som en unge.
Det skulle bli tung snømåking, for kulturen i
avisa var lagd av papir. Vi hadde lagt bak oss noen tiår med kontinuerlig
opplagsvekst. Alle inntekter var fra papirabonnenter og papirannonsører.
Nettavisa bidro nesten utelukkende med utgifter.
I 2003 møtte papirveksten veggen. Nå gikk det
motsatt vei. Nedover. I dag er 84 prosent av papiropplaget borte. De som
fortsatt får papiravisa i postkassa har en snittalder på nærmere 80 år.
I 2014 skjedde det noe helt avgjørende for at
vi ikke har vært nødt til å si opp minst halve journaliststaben. Da lanserte
Amedia aID og vi kunne begynne å selge digitale abonnement. Sakte men sikkert
begynte vi å høste fruktene av den digitale innholdssatsningen som startet 14
år tidligere.
Så til poenget med denne kronikken.
I 2000 ble det utgitt en bok som jeg leste med
stor interesse. Malcolm Gladwells «The Tipping Point» beskriver hvordan ideer,
trender og atferd kan spre seg raskt i et samfunn. Han sammenligner det med en
epidemi, og hevder at det ofte er noen få avgjørende faktorer som får ting til
å «tippe» og spre seg raskt.
Hadde jeg visst at svaret var «i beste fall 23 år», ville jeg kanskje funnet noe annet å drive med.
Før man når dette punktet krever utvikling og
endring hardt, målrettet arbeid. Etter tippepunktet går det mer av seg selv.
Fra tung snømåking til god glid, om du vil.
Jeg var allerede den gangen hellig overbevist
om at framtiden for lokalaviser ville være digital, og husker at jeg lurte på
når digitaliseringen av lokalavisene ville nå dette salige tippepunktet.
Hadde jeg visst at svaret var «i beste fall 23
år», ville jeg kanskje funnet noe annet å drive med. Tålmodighet har aldri vært
min sterke side.
Men nå er er vi der. Fredriksstad Blad har
etter mitt skjønn passert «The Tipping Point». Det skjedde på disse tider i
fjor. Da vi nådde 77 prosent digitalabonnenter.
I dag er digitalandelen vår 80 prosent, og det
siste året har ting gått mer av seg selv. Vi gjør det gjennomgående bedre enn
aviser som ligger lenger bak i digitaliseringsløypa.
Vi lykkes enklere enn noen gang på 2000-tallet
med video, podkast, sosiale medier, lesertallsutvikling og økonomiske
resultater. Ansatte trives når det går bra med arbeidsplassen og yter enda
bedre.
Vi er ikke lenger usikre på hva den
heldigitale lokalavishverdagen som ligger noen få år der framme vil bringe. For
på veien dit har vi blitt stadig mer trygge på at vi vil mestre den og vokse
videre.
Svaret på spørsmålet i tittelen er altså 77
prosent heldigitale abonnenter. Det er bare å glede seg!