Det er ikke overraskende at Ruter hemmeligholder opplysninger om billettkontroller, skriver Eirik Løkkemoen Bjerklund, vaktsjef i Avisa Oslo.

DEBATT:

Hvem kontrollerer kontrollørene?

Det er ikke overraskende at Ruter vil hemmeligholde opplysninger. At Statsforvalteren er enig, er mer oppsiktsvekkende.

Publisert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
  • Innlegget ble først publisert av Avisa Oslo.

Ideen kom da vi satt på trikken. Foran oss var det kjente synet av kontrollører på Oslos kollektivtransport. Pulsen var lav, både kona mi og jeg hadde selvfølgelig billett.

Etter gjennomført kontroll kom spørsmålet fra henne: Hvor er det oftest kontroller?

Jeg visste ikke. Dette må jeg finne ut av.

Selvtilliten fikk en knekk

Dagen etter, med selvtillit etter den gode ideen, sendte jeg innsynsforespørselen til Ruter, selskapet som er ansvarlig for å planlegge og drifte kollektivtransporten i Oslo og Akershus.

Det er Ruter som får pengene når du kjøper billett. Penger som går til å betale selskapene som kjører bussen, trikken og T-banen med deg om bord.

Svaret var nedslående. Det var umulig å gi innsyn i.

Årsaken?

Fordi Ruter mener statistikken vil bidra til at det er lettere å snike. Jeg kunne aller nådigst få en oversikt over antall bøter skrevet ut per kontrakt Ruter har. Grafen slår sammen trikk og T-bane i den ene stolpen, og viser fordelingen på de fire andre kontraktsområdene med busselskaper: Sør (inkludert byferjene), Vest, Nordøst og Indre by.

Fordelingen av antall bøter gitt i Oslo fra januar til juli i år.

Statistikken ga ingen vettuge svar, og var langt unna ønsket om en oversikt over antall bøter fordelt på transportmidler og linjer. Jeg håpet statistikken kunne si noe om byen vi bor i.

Hvorfor sniker noen oftere? Er det økonomi? Hvordan fordeler Ruters kontrollvirksomhet seg i byen? Er du mer utsatt om du bor et spesielt sted?

Spørsmålet er enda mer aktuelt etter at Ruter har begynt å bruke kunstig intelligens når de planlegger sine kontroller. Er kontrollene rettferdig fordelt, eller er det noen områder som er mer utsatt? Og hvorfor er de det?

Jeg har ingen svar

Jeg har mange hypoteser, men ingen foreløpige svar. Statsforvalteren var enig med Ruter i at innsyn i opplysningene vil kunne gjøre at flere reisende sniker.

Det er jeg totalt uenig i.

For det første: Jeg har ikke bedt om innsyn i når eller hvor framtidige kontroller skal være. Kun hvor de har vært. Siden vi vet lite om Ruters egen strategi for billettkontroller, ville det heller ikke vært mulig å koble svarene med å beregne sannsynligheten for om det er kontroll neste gang du reiser. 

For det andre: De fleste av oss velger ikke transportmiddel eller reiseruter ut fra et ønske om å unngå å betale billett. Noen betaler ikke, men vi har alle de samme vanene.

Jeg tar T-banen på den samme strekningen hver gang jeg skal på jobb. Fordi det er et fast reisemønster. Verken bosted eller arbeidssted er valgt etter hyppigheten av kontroller. Det tror jeg heller ikke så veldig mange andre gjør.

La oss si at statistikken viser få kontroller på T-banen mellom Smestad og Røa. Hadde jeg som Lambertseter-beboer, arbeidende på Grønland, plutselig dratt mye til Røa?

Neppe.

Opplysningene og de påfølgende artiklene kunne hatt en forebyggende effekt for å oppnå målet Ruter har satt seg, og som jeg selvfølgelig er enig i: At folk må betale billett for at vi skal fortsette å ha et godt kollektivtilbud i byen vår.

Det er mulig – bare se til politiet

Ruter kunne sett til politiet: De kommuniserer aktivt hvor de har hatt trafikkontroller, nettopp for å sørge for at folk skal forstå at risikoen for å bli tatt er stor. I tillegg er det en stadig påminnelse om at man skal overholde fartsgrensene og ikke kjøre når man er beruset.

For å dra sammenligningen et hakk videre: Opplysninger om hvor det er begått lovbrudd fører ikke til at det er fritt fram et annet sted.

Dessverre har Ruter valgt å gå hemmeligholdets vei i denne saken. Jeg tror ikke dét styrker legitimiteten til billettkontrollene, som de selv peker på at er en utfordring. Jeg tror det fører til motsatt effekt.

Jeg håper de ombestemmer seg.

 

PS! Jeg har selvsagt fått et par bøter opp gjennom, men det skyldes nok først og fremst sviktende hukommelse. Månedskort har jeg hatt så godt som kontinuerlig siden 2011. Dette er heller ikke første gang jeg synes Ruter har et problematisk forhold til offentleglova.

Powered by Labrador CMS