Torill Ustad Stav og sjefen Pål Hansen er begge langt over gjennomsnittet aktive i sosiale medier. Og noen ganger kan de være tidstyver. Foto: Lars Åke Andersen, Frifoto.no
Sosiale medier stjeler tid fra jobben
Halvparten av journalistene bruker sosiale medier i jobben daglig. Men hver fjerde mener de samme kanalene er en tidstyv.
Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Yelp og hva de nå heter alle sammen. Sosiale medier opptar tiden vår, også på jobb.
I den årlige undersøkelsen Respons har gjennomført på oppdrag for Nordiske Mediedager viser det seg at 51 prosent av de spurte journalistene bruker sosiale medier daglig i arbeidet.
Og hver fjerde av de 606 spurte journalistene mener sosiale medier er en tidstyv.
Omtrent halvparten av dem sier arbeidsgiveren forventer at de skal være på nett, tilgjengelig og oppdatert til enhver tid.
Blant redaktørene er tallene forholdsvis like, med noen variasjoner. Fire av fem redaktører mener det forventes at de er oppdatert og alltid tilgjengelige. Over 70 prosent bruker sosiale medier i journalistisk arbeid, mens bare én av fem mener sosiale medier stjeler tiden deres.
I alt er 288 medlemmer i Norsk Redaktørforening blitt spurt.
Lett distrahert
- Det er lett å bli distrahert, sier ansvarlig for medieundersøkelsen, Pål Andreas Mæland i Bergens Tidende. - Det er vanskelig å gå inn i sosiale medier og kun bruke disse til jobbrelaterte ting.
At så mange redaktører er aktive i sosiale medier i arbeidstiden, opplever han som at sjefene velsigner at journalistene også bruker sosiale medier mens de er på jobb.
Folk flest
Ingeborg Volan er rådgiver for sosiale medier i NRK. Hun synes tallene avspeiler oppfatningen blant folk flest.
- Det private liv smelter i økende grad sammen med det profesjonelle blant annet gjennom aktiviteten i sosiale medier. At vi blir distrahert inn i det private gjennom arbeidsdagen kompenseres fort ved at vi sjekker mail og leser jobbrelaterte artikler på fritiden.
Volan stusser likevel over at det prosentmessig er flere redaktører enn journalister som bruker sosiale medier i arbeidet.
- Femti prosent synes jeg er lavt og litt rart. Journalister kan ha mye glede av å bruke sosiale medier daglig til kildearbeid og søk. Hun tror det fins mørketall når tre av fire nordmenn er på Facebook, mens det bare gjelder annenhver journalist.
På hele tiden
Torill Ustad Stav er nettreporter i NRK Troms og Finnmark. Hun er også ansvarlig for distriktskontorets tilstedeværelse i sosiale medier, og er svært aktiv selv. Hun kjenner seg i aller høyeste grad igjen i resultatene.
- Jeg kan sitte med Facebook åpen på maskinen på plassen min uten dårlig samvittighet. Og så er jeg innom mange ganger hver dag, både i jobbsammenheng og privat.
Stav forteller at hun er særlig aktiv på Facebook og Twitter. På sistnevnte har hun faste søk hun overvåker, og hun søker samtidig ofte etter omtale av saker NRK jobber med. Rollen gjør at hun føler et ansvar for å ha oversikt.
Ifølge nettreporteren er NRK Troms og Finnmark det distriktskontoret i NRK som har størst følgerskare i sosiale medier, derfor jobbes det også veldig aktivt med deling av innhold. Og så hender det jo at Facebook kan stjele av tiden.
- Selvfølgelig er jeg innom nyhetsstrømmen. Men jeg tror den er en større tidstyv på fritiden enn på jobb. På jobb er det et arbeidsverktøy på linje med kjøreplanene og nettpubliseringsplattformene. Det er klart at det dukker opp private varsler mens jeg er inne på Facebook, men det tar ikke mer tid enn kaffepausene.
Utenom jobben kan de sosiale mediene stjele tid som kunne gått til joggetur eller andre fritidssysler. “Skal bare”-syndromet kan fort komme inn fra sidelinjen.
Når seks av ti journalister sier arbeidsgiverne forventer de er tilgjengelige hele tiden, er det noe hun kjenner seg igjen i.
- Ikke fordi det er sagt eksplisitt, men jeg får e-poster fra ledere og kolleger på fritiden. Og selv om de ikke krever det, ligger det en underliggende forventing om at det skal komme svar. Hvis ikke ville de ventet med å sende til neste dag.
Krevende ledere
- Krever Pål Hansen mer av deg enn andre ledere, tror du?
- Nei, jeg tror han er som alle andre, og det gjelder ikke bare ledelsen, men også kollegene. Det er en vanesak at man er innom og sjekker jobbkontoer på fritiden.
- Jeg sender ikke så mange e-poster etter arbeidstid, og gjør jeg det så har jeg sagt at det ligger ingen krav om at det skal leses før klokken 8 neste morgen, sier DK-sjef Hansen.
Han tror at han er hakket mer aktiv i sosiale medier enn andre redaktører. Hansen forteller at han bruker kanalene daglig. Både som redaktør og som privatperson. Særlig Twitter, for dette er en debattarena han synes er spennende. Og det er plass for en redaktør til å ytre seg om aktuelle saker.
- Og så bruker jeg Facebook litt. Alle som ytrer seg om noe vi har gjort, skal få svar. I noen av tilfellene er det jeg som svarer, sier Hansen.
NRK Troms og Finnmark bruker Facebook aktivt som debattarena. Siden alle har synlig identitet, opplever Hansen at diskusjonene blir mer balanserte.
Stjeler ikke av tiden
Men tidstyv, det mener Hansen sosiale medier ikke er. I hvert fall ikke for ham.
- Nei. Jeg tenker som så at når jeg går hjem fra jobben, håper jeg at jeg har gjort det som skal gjøres. Om saken er viktig nok til at redaksjonen engasjeres, bør jeg også gjøre det. Det fine med Facebook er at du kan kaste et blikk, og så kan du snu deg bort.
Hansen sier at hans egne forventninger til å være oppdatert er minst like store som sjefenes.
- Som redaktør har jeg ikke en åtte til fire-jobb. Det ligger forventninger hos arbeidsgiver og hos meg selv om at jeg skal være oppdatert i nyhetsbildet. I en ganske stressende hverdag er det ikke slik at de gode ideene kommer i kontortiden.