Januar var ingen god måned for nettmediene målt i annonsevolum. Ifølge tall fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) falt reklameomsetningen på nett med 16 prosent år mot år. Februar var litt bedre, omsetningen gikk likevel tilbake med 15 prosent og er dermed rundt 2007-nivå.
Les også: Nettinntekter stuper i USA
Tatt kutt
Noen av nettavisene faller dermed fra et inntektsnivå som ga betydelige tap før innsparinger. Ifølge TV 2s 2008 regnskap hadde Nettavisen et underskudd på 63 millioner. Finansavisen meldte tirsdag at halvparten av dette er nedskrivninger.
I Aftenposten Multimedia er det ikke stort bedre. Schibsteds konsernregnskap viser at det nå integrerte nettselskap hadde et driftsresultat på mørkrøde 27 millioner kroner. Med markedsprognoser som justeres kraftig i forhold til dem som ble gitt i løpet av fjoråret, kan underskuddene i disse bedriftene bli enda større i inneværende år.
Klubbleder Gunnar Kagge tror likevel at man i Aftenposten er forberedt på situasjonen.
– Vi kuttet i fjor og nå ser vi fremover. Vi håper på å få på plass integreringen så snart som mulig, sier han og viser til tettere samarbeid mellom nett og papir.
Det samme skjer i Dagbladet. DB Medialabs eier Berner Gruppen har så langt ikke presentert 2008-resultatet sitt, men ifølge avtroppende Medialab-sjef Stephan Granhaug gikk nettbedriften i pluss også i fjor, men noe svakere enn 2007 da driftsresultatet endte på 7,4 millioner kroner.
Kan matche
I DN Nye Medier økte omsetningen i løpet av 2008, men driftsresultatet falt, viser tall fra moderselskapet NHST Media. Sjefredaktør og administrerende direktør Svein-Thore Gran forklarer at selv om markedet er tøft, er det ikke helt håpløst heller.
– Vi fortsetter å ta markedsandeler i profilmarkedet, men utfordringen er jo stillingsannonsene. For de inntektene blir det vanskelig å matche fjorårets nivå. Så langt ser første kvartal i år likevel ikke ut til å være så langt unna fjoråret, sier Gran.
Vanskelig
Fjorårets nettvinner målt i økonomisk resultat, var som kjent VG Multimedia. Selskapet leverte et driftsoverskudd på 109 millioner kroner, 10 millioner svakere enn i 2007.
– Jeg tror at vi som alle andre må jobbe hardere for hver eneste krone vi skal ha inn. Det vi har sett fra desember og til nå er at vi har tatt markedsandeler i forhold til tallene INMA har lagt fram, sier administrerende direktør Jo Christian Oterhals.
– Jeg tror ikke vi har sett slutten på finanskrisen, jeg tror vi er i midt i den og at det skal bli verre. Derfor vil det overraske meg om dette blir vårt beste år noensinne.
Noe bedre
Ved Institut för reklam- og mediestatistikk (IRM) i Sverige forventes det at nettreklamen vil holde seg forholdsvis stabil, men at prognosene må nedjusteres også i det norske markedet.
– Vår vurdering er at nettet klarer seg bedre enn markedet som helhet, men det kommer til å gå tilbake i år. Merkevare- og rubrikkannonseringen svekkes i alle medier, så heller ikke nettet klarer seg uskadd gjennom året, sier administrerende direktør Magnus Anshelm.
Prispress
Adage skriver at det store utbudet presser prisen på nettannonsering i USA mot null. Anshelm forventer et prispress, men ikke på denne måten.
– Nei, det tror jeg ikke. I Norge og det øvrige Skandinavia har det allerede skjedd en tilpasning på prissiden, de var høye på begynnelsen av tiåret. Utbudet er stort, det er en faktor som kan gi kraftig prispress, det er allerede skjedd en tilpasning, sier han.
Vesentlig tøffere
I INMA sitter daglig leder Børge Sandengen og ser at omsetningen i reklamemarkedet på nett går tilbake etter flere år med sammenhengende eventyrlig vekst. Nå må også organisasjonens prognoser justeres.
– Jeg tror det blir vesentlig tøffere enn vi regnet med. Vi anslo en vekst på nettet i 2009 på totalt 10 prosent, dette inkluderer søk, katalog, rubrikk og merkevare. Vi må nok nedjustere prognosen for merkevareannonseringen, men jeg er usikker på hvilken side av nullen det ender.