Trond Sundnes og DN Media Group la i dag fram resultatene for fjerde kvartal 2023.
Foto: DN Media Group
DN Media Group
Inntektsvekst for DN-eier
– Vi setter dagsorden, og publikasjonene våre leverer strålende journalistikk, sier konsernsjef Trond Sundnes.
DN Media Group, som blant annet eier Dagens Næringsliv, leverte en inntektsvekst på 4,0 prosent i fjerde kvartal kvartal 2023 (237,4 millioner kroner) sammenlignet med samme periode året før (228,2 millioner kroner), skriver mediekonsernet i en pressemelding.
De digitale abonnementsinntektene vokste i 2023 med 18,2 prosent, og andelen av brukerinntektene som stammer fra heldigitale abonnenter var i fjerde kvartalpå 55,5 prosent mot 50,1 prosent i samme periode i 2022.
Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) for konsernet i fjerde kvartal var 21,8 millioner kroner, sammenlignet med 6,2 million i fjerde kvartal 2022.
– Vi setter dagsorden, og publikasjonene våre leverer strålende journalistikk. Det gir svært god engasjementsutvikling og dermed abonnementsvekst. Samtidig jobbet vi godt med nye inntektsområder, og så i kvartalet vekst innen event- og nettverkssatsingene våre, sier konsernsjef Trond Sundnes i pressemeldingen.
DN Media Group opplyser samtidig at deler av inntektsveksten var drevet av valutaeffekter for de internasjonale publikasjonene.
Kostnadene for kvartalet var 215,5 millioner, inkludert engangskostnader knyttet til konsernets kostnadsprogram. Til sammenligning var kostnadene i fjerde kvartal året før 222 millioner.
Kostnadene var negativt påvirket av valutaeffekter, skriver DN Media Group.
– Også i fjerde kvartal merket vi at makroøkonomiske forhold påvirker annonsemarkedene i Norge mer negativt enn de gjør for våre globale titler innen energi og shipping. Koblet med et tiltakende fall på print og generelt høy prisvekst skaper dette fortsatt et betydelig kostnadspress, sier Sundnes.