Foto: Birgit Dannenberg.

Googles betalingsløsning rykker nærmere

Søkegiganten møter nyhetsorganisasjonene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den italienske avisen La Repubblica skriver at Google jobber med å utforme en plattform som gjør at nyhetsorganisasjoner kan ta betalt for sitt innhold på nett og mobile plattformer.

Plattformen Newspass vil gjøre det mulig for brukerne å betale for innholdet, og skal ifølge den italienske avisen legge opp til både mikrobetaling og abonnement.

Funn bak murer

Dette er en ambisjon Google har hatt lenge, påpeker New York Times. Det er derimot nytt at Google i flere måneder har indeksert redaksjonelt innhold som befinner seg bak betalingsstengsler. Tanken skal være at hver gang et søke finner dette innholdet, vil det dukke opp et ikon som inviterer til å betale en stykkpris eller kjøpe et abonnement via Googles betalingsløsning.

Søkegiganten har også signalisert at den eksperimenterer med systemer som aggregerer mikrobetalingen til de enkelte utgiverne for utbetaling en gang i måneden. Slik vil man hindre at halvparten av pengene forsvinner i transaksjonskostnader.

MediaGuardians blogger Roy Greenslade skriver at konsekvensene av et slikt system vil være enormt. Timingen kunne heller ikke vært bedre. Mediemogul Rupert Murdoch er på krigsstien og vil «ta Google» fordi de han mener søkegiganten stjeler innhold fra hans publikasjoner.

Livets rett

Sjef for Google-Norge, Jan Grønbech, virker like overrasket over Newspass som Greenslade, forteller han er i sin blogg. Grønbech sier til Journalisten at det ikke er særlig overraskende at søkeselskapet arbeider med en betalingsplattform.

– Vi driver ikke med innhold i det hele tatt selv, og samtidig ønsker vi at media skal overleve. Har man eksklusivt unikt innhold er det ingenting i veien for å ta betalt, slik The Economist og Wall Street Journal har lyktes godt med.

Grønbech tviler på at Newspass kommer til Norge med det første. Han viser til at nye produkter blir lansert hyppig i USA og at disse må bevise at de har livets rett der før de kommer til de mindre markedene i Europa.

Powered by Labrador CMS