Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen. Foto: Martin Huseby Jensen
Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen. Foto: Martin Huseby Jensen

Kortvarig comeback for papirutgaven av fotballmagasin fra Dagbladet

Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen vet ikke om det kommer flere egne papirutgaver. Erkjenner at det digitale er blitt viktigere.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi kunne valgt å satse uten papirmagasinet og bare være på nett, men først og fremst er dette et fantastisk magasin. Og så er det altfor tidlig å slutte med innovasjon på papir. Man må være innovativ og ta initiativ på papir.

Det sa Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen til Journalisten.no i januar da mediehuset blåste til live fotballsatsingen under denne merkevaren.

Les: Åtte år etter nedleggelsen blåser Dagbladet støvet av fotballmagasin

Det digitale flyr

Comebacket i form av en norskspråklig papirutgave av FourFourTwo skjedde åtte år etter at den norsktitlede versjonen FireFireTo la inn årene.

– Årsaken er simpelthen at markedet ikke er stort nok for en norsk utgave av verdens beste fotballmagasin, sa daværende konsernredaktør John Arne Markussen for Dagbladet.no til Journalisten om nedleggelsen i 2008.

Overfor annonsørene informerte Dagblad-eier Aller Media i vinter at det skulle lages 10 norskspråklige utgaver fra hovedkontoret på Hasle i Oslo. Den originale engelske utgaven ville forsvinne fra alle landets bladhyller - med unntak av flyplassen på Gardermoen - for å gi plass til den norske versjonen.

Men den siste norske utgaven ble gitt ut i forbindelse med sommerens fotball-EM. Og på Narvesens nettsted kan man nå se at den engelskspråklige utgaven er tilbake i landets bladhyller. Sjefredaktør Markussen vil overfor Journalisten ikke bekrefte at det betyr at satsingen på den norske utgaven i papirform er over.

– Jeg kan ikke slå fast at siste utgave av single copy-magasinet er gitt ut, sier Markussen til Journalisten.

Men han sier og:

– Vi har en dynamisk vurdering av dette.

Han viser til at siste utgave av «norske» FourFourTwo kom som innstikk i Dagbladet i forbindelse med oppstarten av Premier League tidligere i høst.

Det som fortsetter er satsingen på nett. Den digitale utgaven lever videre på dagbladet.no/fourfourtwo med norske oversettelser av saker fra den engelske redaksjonen. Og Markussen sier at avtalen som ble inngått med britiske Haymarket i fjor tillater Dagbladet å bruke FourFourTwo-innhold på alle av Dagbladets redaksjonelle flater.

– Det jeg kan si er at det digitale er blitt mye viktigere. Jeg ser helt klart at det blir mer og mer digitalt. Vi har erkjent i løpet av dette året at det er det digitale på dette som virkelig flyr, sier Markussen.

– Var det en feilvurdering å satse på en papirutgave i vinter nok en gang?

– Nei, men ting skjer så fort. Når vi kjøpte rettighetene på en langsiktig avtale kjøpte vi de uansett plattform. Vi kjøper innholdet og står fritt i hvor vi vil bruke det.

Blant annet vurderes det å gi ut et større papirprodukt før jul. Men om det altså blir som eget blad, innstikk i Dagbladet eller integrert i Dagbladets produkter på en annen måte kan han ikke si nå.

– Vi gjør en løpende vurdering om vi skal gi ut en papirutgave som skal distribueres gjennom Bladcentralen eller om det skal være innstikk i Dagbladet.

Lang lesetid

Markussen har selv tilbragt helgen i London der han har deltatt på et seminar med partnerne av FourFourTwo fra hele verden.

– Vi får mye ut av dette, sier Markussen.

– Hvor mye har dere tjent på papirutgaven?

– Det er ikke sånn vi regner på det. Vi ser på det under ett, og ser blant annet at sakene digitalt er blant sakene vi har høyest lesetid per artikkel på.

Markussen understreker at avtalen med Haymarket er på linje med innkjøpsavtaler Dagbladet har med NTB og CNN.