Representanter for den norske redaktørstanden under Norsk Redaktørforenings høstmøte i 2023.Foto: Marte Vike Arnesen
Nordiske Mediedager 2024
Journalister og redaktører beveger seg mot venstre
Årets medieundersøkelse viser en dreining mot det røde. 53 prosent av journalistene og 37 prosent av redaktørene plasserer seg til venstre for midten politisk.
Nordiske Mediedager spør hvert år norske redaktører og journalister om deres medievaner, tanker om fremtiden og hvor de står politisk.
I år som tidligere år ble resultatet av Medieundersøkelsen, som i år har fått tittelen «Medievaner, tillit og kunstig intelligens», presentert under mediekonferansen i Bergen.
165 redaktører, 817 journalister, 1039 nordmenn og 1500 amerikanere har svart på årets medieundersøkelse, som i tillegg til å se på journalister og redaktørers medievaner, også har tatt en titt på den amerikanske befolkningens medievaner og deres grad av tillit til pressen, og hvordan kunstig intelligens (KI) har satt sitt preg på mediedekningen.
Den politiske aksen
Et spørsmål som gjentas hvert år er hvor journalister og redaktører plasserer seg på den politiske venstre-høyre-aksen.
I fjor plasserte 35 prosent av redaktørene seg på venstresiden, i år er tallet økt til 37 prosent. 31 prosent plasserer seg i år til høyre.
51 prosent av journalistene plasserte seg på venstresiden i fjor, det tallet har i år økt til 53 prosent. 21 prosent plasserer seg til høyre, mens 19 mener de står i midten politisk.
I politikken snakker man ofte om «venstresiden» og «høyresiden». Hvordan vil du plassere deg selv på en slik skala?
Norske Redaktører
Norske Journalister
Befolkning USA
Befolkning Norge 2024
0 – Helt til venstre
1 %
2 %
4 %
3 %
1
3 %
5 %
3 %
5 %
2
4 %
10 %
5 %
9 %
3
10 %
19 %
6 %
12 %
4
19 %
17 %
5 %
10 %
5 – I midten
31 %
19 %
31 %
17 %
6
17 %
9 %
6 %
9 %
7
10 %
8 %
9 %
12 %
8
3 %
3 %
7 %
10 %
9
1 %
1 %
5 %
3 %
10 – Helt til høyre
0 %
0 %
7 %
2 %
Vet ikke
1 %
2 %
8 %
4 %
Ønsker ikke å svare
2 %
6 %
4 %
4 %
Antall spurte
165
817
1500
1039
Kilde: Medieundersøkelsen 2024
Ser vi på hva representanter fra befolkningen har svart, plasserer 39 prosent av de som svarte seg til venstre på den politiske aksen, 36 prosent plasserer seg til høyre.
Journalistene og redaktørene er dermed ikke helt samstemte med resten av befolkningen.
I USA er situasjonen snudd på hodet om vi sammenligner med den norske. Der plasserer 36 prosent av den amerikanske befolkningen seg på høyresiden, mot 21 prosent på venstresiden.
Annonse
Bølgen har snudd
Hele 32 prosent av redaktørene svarte i fjor at de hadde stemt Høyre om det hadde vært valg i morgen, og selv om Høyre fortsatt er det partiet flest redaktører ville ha stemt på nå, er tallet sunket til 21 prosent i år.
Dersom det var stortingsvalg i morgen, hvilket parti ville du da stemme på?
Norske Redaktører
Norske Journalister
Befolkning Norge 2024
Arbeiderpartiet
18 %
16 %
12 %
Fremskrittspartiet
1 %
3 %
11 %
Høyre
21 %
13 %
19 %
Sosialistisk Venstreparti
11 %
18 %
13 %
Kristelig Folkeparti
4 %
2 %
2 %
Senterpartiet
1 %
2 %
3 %
Venstre
17 %
9 %
6 %
Rødt
2 %
7 %
7 %
Miljøpartiet De Grønne
8 %
10 %
4 %
Ville stemt på et annet parti
0 %
0 %
4 %
Ville stemt blankt/ville ikke stemt
2 %
2 %
5 %
Er ikke stemmeberettiget
0 %
0 %
2 %
Ville ikke stemt
1 %
1 %
-
Vet ikke/vil ikke si
12 %
9 %
12 %
Ønsker ikke å svare
3 %
8 %
-
Antall spurte
165
817
1039
Kilde: Medieundersøkelsen 2024
Blant redaktørene er Arbeiderpartiet på andre plass med 18 prosent, og Venstre på en knapp tredjeplass med 17 prosent.
Snur vi på lista får Frp og Sp kun en prosent hver av redaktørstemmene. Det er en nedgang fra tre prosent i fjor.
«Den blå bølgen» vi så antydning til blant redaktørene i fjor, har dermed snudd.
Blant journalistene er SV største parti. De hadde stukket av med 18 prosent av stemmene om det var valg i morgen, med Arbeiderpartiet på en andre plass med 16 prosent. Høyre ville fått stemmen til 13 prosent av journalistene.
Rettelse: I en tidligere versjon sto det at 57 prosent av journalistene befant seg på venstresiden. Det riktig er 53 prosent.
Disse har blitt spurt
Mediundersøkelsen ble gjennonført av Respons Analyse på vegne av Norske Mediedager fra 28. februar til 18. mars i år.