Ansvarlig redaktør Jan-Eirik Hanssen og Avisa Nordland må ut med nesten 1,8 millioner kroner i erstatning og saksomkostninger etter tre runder i rettssystemet. Foto: Kathrine Geard
Ansvarlig redaktør Jan-Eirik Hanssen og Avisa Nordland må ut med nesten 1,8 millioner kroner i erstatning og saksomkostninger etter tre runder i rettssystemet. Foto: Kathrine Geard

Avisa Nordland tapte i Høyesterett

Må betale 400.000 kroner til kirurg.

Publisert Sist oppdatert

I tillegg til oppreisningen må avisen betale kirurg Ratislav Kundas saksomkostninger fra lagmanssretten og fra Høyesterett. Dette har beløpt seg til 1,362 millioner kroner. Dommen fra Høyesterett er enstemmig.

[factbox:1-right]

Tapte, så vant

Det var i 2010 at Avisa Nordland (AN) avslørte at flere operasjoner ved Nordlands-sykehuset i Bodø skulle vært utført andre steder i landsdelen. Kirurg Rastislav Kunda saksøkte det Amedia-eide mediehuset i 2013 for ærekrenkelser. Legen har nå forlatt landet og jobber innenfor samme felt i Danmark.

Avisa Nordland ble dømt i Salten Tingrett og Kunda tilkjent erstatning på 400.000 kroner. Hålogaland Lagmannsrett snudde senere avgjørelsen og idømte Kunda saksomkostningene på 1,4 millioner kroner.

LES OGSÅ: Avisa Nordland frikjent

                    AN tapte mot kirurg

Visste mer

Like etter at forhandlingene i Høyesterett var over i høst, reiste medieforsker Carl-Erik Grimstad en rekke spørsmål ved avisens dekning. Grimstad har fattet interesse for kirurgisaken i forbindelse med en bok han skriver om kontroversielle mediesaker de siste årene.

LES OGSÅ: Avisa Nordland kjente til kirurgens redegjørelse

                    Ubehagelig spørsmål

Grimstad sammenlignet Kunda-saken med romkvinnesaken på NRK. Årsaken er at Avisa Nordland kjente til Kundas forklaring gjennom et brev da de sprakk kirurgisaken i 2010, men ikke omtalte den fordi han ikke ønsket å uttale seg.

Beskyldninger fra avisen

Ifølge dommen kommer det fram at Høyesterett «mener det måtte oppfattes det slik at avisen beskyldte legene for å ha begått grove feil ved - uten grunn - å ha operert friske personer og påført dem ubotelig skade ved å fjerne viktige organer.»

Med beskyldninger av en slik karakter villle Kundas gode navn og rykte svekkes.

Dommen har tatt utgangspunkt i at debatten om det offentlige helsevesen har stor allmenn interesse. Dermed lå ANs omtale av operasjonene i kjerneområdet av ytringsfriheten. Men:

«Høyesterett konkluderte med at fremstillingen av operasjonen i Avisa Nordland var klart ufullstendig og misvisende. Det var faktisk ikke dekning for å si at kirurgen hadde begått grove feil ved å operere kvinnene og fjerne viktige organer uten grunn,» heter de i dommen.

Det er særlig lagt vekt på at AN unnlot å bruke sentrale opplysninger fra en sakkyndig rapport som avisene hadde i hende, og som ville vist at avisens dekning var ufullstendig og misvisende.

Retten mener at en leder hvor Avisa Nordland skrev at “friske pasienter er blitt operert uten grunn” var med å “bestyrket og sementerte avisen det inntrykket som allerede var skapt gjennom pasienthistoriene”. 

Tar til etteretning

– Vi har nettopp mottatt dommen. Vi tar den til etteretning, sier Avisa Nordlands advokat Halvor Manshaus.

Han ønsker ikke å kommentere dommen ytterligere før han har satt seg inn i premissene.

Ansvarlig redaktør Jan Eirik Hanssen i Avisa Nordland forteller at han nettopp har mottatt dommen

- Vi er skuffet og uenig i dommen. Spesielt med tanke på at lagmannsretten var så tydelig i vår favør. Vi skal nå lese oss grundig opp på dommen og sette oss inn i premissen, sier Hanssen. Han vil ikke kommentere den ytterligere på det nåværende tidspunkt.

Powered by Labrador CMS