Kjetil Haanes har en lang karriere bak seg som journalist, redaktør og NJ-tillitsvalgt.
Foto: Eskil Wie Furunes
MINNEORD:
Kjetil Haanes fikk utrettet mye for mange
Norsk Journalistlag minnes sin tidligere nestleder og konserntillitsvalgt.
Kjetil Haanes sovnet stille inn fredag 16. juni etter lang tids sykdom. Han ble 66 år gammel. Kjetil fikk
utrettet mye for mange i løpet av disse årene. Han har satt dype spor etter seg
både i mediebransjen og på andre områder. Fellesnevneren er omsorg for andre.
I 2001 ble han tildelt Trym-prisen,
Norsk Journalistlags hederspris for innsatsen han gjorde som
konserntillitsvalgt i Orkla Media. Konsernet var datterselskap av Orkla ASA,
som i løpet av 15-20 år kjøpte opp nærmere 50 lokale og regionale aviser i
Sør-Norge. I tillegg til å satse tungt i utlandet, med oppkjøp av Berlingske
Tidende i Danmark og et stort antall aviser i Polen.
Kjetils omtanke for kolleger på
alle nivåer gjorde han til en samlende person på tvers av konsernet. Kombinasjonen
av humor og «street smartness'» bidro til at han kom i inngrep med de fleste
situasjoner, noe som skulle bli spesielt viktig i jobben med å ta med seg samarbeidsmodellen
i norsk arbeidsliv til de polske datterselskapene.
For å bygge tillit og få til
et samarbeid mellom ansatte og ledelse dro Kjetil i gang et
organisasjonsbyggingsprosjekt i samarbeid med NJ sentralt og tillitsvalgte i
Orkla Media Norge.
Målet var å etablere representative systemer med tillitsvalgte
og tariffavtaler i hvert enkelt mediehus. Prosjektet hadde Orkla Media-ledelsen
i ryggen. Utenriksdepartementet bidro med betydelig økonomisk støtte til dette
demokratibyggingsprosjektet. Likevel møtte det betydelig skepsis i de polske
mediehusene, både blant ansatte og ledere. Systemene for tillitsvalgte,
tariffavtaler og samarbeid lå i ruiner etter tiårene med kommunistisk regime.
Kjetil
besøkte alle mediehusene og solgte inn den norske modellen. Han lykkes i å
bygge tillit og snu disse holdningene, få på plass lokale tillitsvalgte, og
etter hvert nasjonale samlinger for Orkla Media-tillitsvalgte i Polen, etter
mønster av strukturene vi har i Norge. Prosjektet var svært vellykket og ble
lagt merke til også i internasjonale forum. Blant annet av Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE), som trakk fram
Orkla Medias satsing i Polen som et forbilde.
Kjetil ble raskt på fornavn med flere av landets mest kjente aktører innen finans og næringsliv.
De gode sosiale egenskapene var
også viktig da Orkla-eierne besluttet å selge medievirksomheten i 2005.
Konsernet satt på flere av Norges mest lønnsomme aviser, med en betydelig egenkapital i form av eiendom og
oppsparte midler, penger som var utenfor aksjonærens rekkevidde. I første
omgang kjempet de tillitsvalgte for å få inn en eier som kunne media og som
hadde muskler til å satse videre i en bransje som var midt inne i strukturelle endringer
fra papiraviser, med solide inntekter fra abonnenter og annonsører, til
nettpublisering med en uavklart finansieringsmodell.
Kjetil ble raskt på fornavn med flere
av landets mest kjente aktører innen finans og næringsliv, og kjørte både formelle
og uformelle løp for å få på plass gode eiere for mediekonsernet.
Da
sonderingene viste at det ble vanskelig å finne en god eier som var villig til
å betale noen milliarder kroner for konsernet, endret de tillitsvalgte
strategien til å kjempe for at Orkla skulle beholde medievirksomheten.
Tilbakemeldingene fra de største eierne ble opplevd som uklare og tvetydige
underveis i prosessen. Dessverre endte det med at aksjonærene ikke lyttet til ansatte og tillitsvalgte. I stedet solgte de til medievirksomheten til den
som var villig til å betale mest, 7,5 milliarder kroner.
Det var det knøttlille
britiske selskapet Mecom, som måtte låne penger av Orkla for å gjennomføre
kjøpet. For å finansiere handelen solgte Mecom blant annet ut deler av konsernet
til Polaris. Fem år senere solgte de det som var igjen av konsernet til Amedia.
Kjetil tok salget tungt, han hadde hatt tro på at eierne ønsket å få til en god
løsning for mediehusene i konsernet.
I våres startet Kjetil å skrive
historien om tiden som tillitsvalgt i
Orkla Media, om salgsprosessen, og hvor det ble av de store verdiene avisene
satt på under Mecoms eie. Kjetil arbeidet med dette prosjektet helt til det
siste. Artikkelen blir publisert i Mediehistorisk Tidsskrift i løpet av høsten.
I 2007 ble Kjetil valgt til
nestleder i NJ. Elin Floberghagen var ny leder. Begge var fulltids
tillitsvalgte. Kjetil ble blant annet styreleder Norsk Presseforbund, der Per
Edgar Kokkvold var generalsekretær. Kjetil fortsatte samtidig det
internasjonale arbeidet og ble valgt inn i den norske Unesco-kommisjonen. I
dette vervet fikk han og kommisjonsleder Vigdis Lian, svært sentrale roller under
Unescos generalkonferanse i Paris i 2012.
På bordet lå det et forslag om en
handlingsplan for å øke journalisters sikkerhet på jobb, blant annet ved å sørge
for at medlemslandene forpliktet seg til rettslig forfølging av vold og drap på
journalister. For de fleste landene i den vestlige verden var dette å slå inn
åpne dører, men i en rekke land er nettopp trusler, vold og drap velkjente
metoder for å bli kvitt brysomme journalister, og ofte et problem som
myndighetene viser liten interesse for å gjøre noe med.
Etter tiden i NJ og Unesco gikk Kjetil tilbake til journalistikken gjennom å etablere Nett.no, som dekker nærings- og samfunnsliv i Møre og Romsdal.
Denne manglende
interessen for handlingsplan kom også til uttrykk på Unescos generalkonferanse.
Det ble blant annet påstått at det ikke fantes penger til å iverksette det
ambisiøse prosjektet. Gjennom aktiv
lobbyisme overfor tvilerne og en tett dialog med UD for å få utløst noen ekstra
millioner kroner til prosjektet, klarte Vigdis og Kjetil å få flertall for
handlingsplanen «UN Plan of Action on the Safety of Journalists and the Issue
of Impunity». Prosjektet er fortsatt Unescos flaggskip på pressefrihetsområdet.
Etter tiden i NJ og Unesco gikk
Kjetil tilbake til journalistikken gjennom å etablere Nett.no, som dekker
nærings- og samfunnsliv i Møre og Romsdal. Han
videreførte samtidig sitt brennende engasjement for mennesker gjennom
styreledervervet i Amnesty Norge.
Samtidig var han i alle år engasjert i ulike
humanitære prosjekter, som innsamlinger av klær og utstyr til ofrene etter
krigen i Jugoslavia, støtte til kvinner som ble utsatt for misbruk og trafficking
i Baltikum, og gjennom å bygge opp to barnehjem i Polen. Dette tok han seg tid
til samtidig som han var journalist i Sunnmørsposten, tillitsvalgt i Orkla og i
NJ-systemet. «Kjetil var verkeleg «one of å kind», som det står i en av
kommentarene på Facebook-siden etter hans død.
Våre tanker går til Margrete,
Torbjørn og Jogeir. Tusen takk for at dere lot Kjetil være så mye for så mange.