TNS Gallups graf over medietrender viser at stadig flere bruker mobile plattformer til å lese medier daglig. Kilde: TNS Gallup
TNS Gallups graf over medietrender viser at stadig flere bruker mobile plattformer til å lese medier daglig. Kilde: TNS Gallup

Leser flere sider på papir

Mobilbruken eksploderer, men vil samtidig bli begrenset som hendelsesmedium, mener trendekspert.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

71 prosent leser minst en papiravis på en gjennomsnittlig dag, og vi leser 1,3 avis hver dag.

Flest lesere er det VG og Dagbladet som mister med henholdsvis 108.000 og 44.000 lesere. I motsatt ende er Klassekampen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad som alle tre øker med 4.000 lesere.

Leser mange papirsider

Mens den daglige dekningen til papiravisene går tilbake med fire prosent, øker nettet med ni prosent, viser tallene Knut Arne Futsæter i TNS Gallup la fram under Mediebedriftene Landsforenings opplagspresentasjon torsdag.

Selskapet har beregnet hvor mange sider folk leser i de forskjellige mediekanalene. Og papiravisen er med god margin størst. Futsæter forteller at leserne er innom 45 sider.

– Det er et praktisk medium, og på den måten effektivt. Du vet hvor du finner det du leter, og så blar man seg fram dit. På den måten får du et bredere tilbud enn du kanskje ville fått på nett, utdyper han til Journalisten.

På nett er det estimert at vi er innom åtte sider i løpet av en dag.

Øyeblikksmediet

Mobil har eksplodert i det siste året og øker fra kvartal til kvartal. Ifølge tallene fra mediebruksundersøkelsen til TNS bruker 27 prosent mobilen på nett hver dag, og i løpet av fjoråret sjudoblet antall sidevisninger seg fra 33 millioner visninger i januar til 224 millioner i desember.

Og i snitt er Ola og Kari innom tre sider på en vanlig dag via sin mobiltelefon.

– Det vil fortsette å øke, men det er nok mer begrenset. Mobilen er redskapet vi plukker opp fra lomma for å se om noe har skjedd. Vi bruker den ikke for å lese mange sider, forklarer Futsæter.

Dyr revolusjon

Ifølge tallene har alle medieplattformene som har mobilt innhold vekst, men Facebook tar mye av kaka, forteller han.

Mediebrettrevolusjonen lar vente på seg. Ifølge TNS-tallene er det 16 prosent som har tilgang til mediebrett ved utgangen av fjoråret, og da det ikke nødvendigvis slik at man får beholde det i fred. Snarere viser tallene at man må dele det med andre i husholdningen.

– Det er ikke så tilgjengelig som mange vil ha det til. Skal sønnen min se fotball, så får ikke jeg lest avisen.

Facebook har en daglig dekning på 43 prosent for dem som har iPad, mens nyheter har 37 prosent.

Ifølge Futsæter er det slik at iPad-prisen bidrar til å hindre utviklingen til et større marked.

Powered by Labrador CMS