Mediebyen Stavanger går i sluttforhandlinger
Målet er ikke å reise et bygg, men å bygge et konsept.
I fem år har sentrale medieaktører i Stavanger arbeidet for å samle bransjen i en felles medieby. I vinter meldte 16 utbyggere interesse å utvikle mediebyen. Nå står én kandidat igjen, skriver Mediebyen Stavanger i en pressemelding.
NRK Rogaland, Mediafarm, Screen Story og Stavanger Aftenblad har stått i spissen for prosessen med å skape en medieby.
Planen er ifølge de fire å lage en smeltedigel for journalistikk, teknologi, ytringsfrihet og kompetanseheving. Noe som blant annet skal bidra til å gjøre regionen til en enda mer attraktiv arbeidsplass.
Målet er ikke å reise et bygg, men å bygge et konsept. Et konsept som også vil trekke til seg flere leietakere innenfor medie- og teknologibransjen i regionen, skriver Mediebyen Stavanger i pressemeldingen.
– Vi skal skape en levende møteplass som gjør at summen av det får til sammen, er større enn det vi kan skape på egen hånd. Mediebyen skal være stedet der debatter, arrangement og live-podkaster samler regionen, samtidig som de uformelle og tilfeldige møtene mellom mennesker oppstår, sier daglig leder i Stavanger Aftenblad, Mari-Marthe Aamold, i pressemeldingen.
Arbeidsgruppen for ny medieby går nå inn i sluttforhandlinger med grupperingen som står bak utbyggingen av Nytorget i Stavanger. Dette er Hinna Park Eiendom og Stavanger Utvikling KF, som er kommunens eget eiendomsselskap.
– Vi ser fram til innspurten av forhandlingene, og forventer at eierne av tomten strekker seg langt for å gi et attraktivt tilbud ikke bare til oss, men også til andre som ønsker å bli en del av Mediebyen, sier distriktsredaktør i NRK Rogaland, Ragnar Christensen.