Rupert Murdoch-eide The Sun er blitt et tapssluk.
Rupert Murdoch-eide The Sun er blitt et tapssluk.

Skriver ned verdien av The Sun til null kroner

Tøft år for britisk tabloid.

Publisert

Koronapandemien må ta en del av skylden, men Rupert Murdoch-avisen The Sun har også andre økonomiske utfordringer. Sammen bidrar disse til at mediemogulens britiske avdeling har skrevet ned verdien på avisen til null kroner. Det skriver både Financial Times og The Guardian.

Fallende annonseinntekter og lavt løssalg knyttet til pandemien har påført avisen et stort tap, men det som virkelig trekker fjorårets resultat ned er kostnader knyttet til telefonhacking. Selv ti år etter at det ble avslørt at britiske journalister «hacket» seg inn på telefonsvarerne til kongelige, kjendiser, politikere og drapsofre, noe som førte til at Murdoch valgte å legge ned søndagsavisen News of the World, fortsetter disse skandalene å forfølge ham og avisene hans.

Ifølge The Guardian endte The Sun opp med et negativ resultat før skatt på cirka 200 millioner pund, eller nærmere 2,4 milliarder kroner. Cirka 80 prosent av dette beløpet var engangskostnader knyttet til telefonhacking og andre beskyldninger om uetisk adferd.

Etter flere tiår som Storbritannias største papiravis, ble The Sun i fjor passert av Daily Mail.

Powered by Labrador CMS