Tøffe tall for Dagsavisen-sjef Andreas Heen Haaland-Carlsen i dagens måling.

Lesertall 2024

Kraftig fall for Dagsavisen: – Vi har tatt mange modige valg

Nye lesertall fra MBL viser kraftig dropp for Dagsavisen. Men også Dagens Næringsliv og Fædrelandsvennen har negativ utvikling.

Publisert

– Like mange leser norske nettaviser nå som for ett år siden, fastslår Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL). 

Det gjelder imidlertid ikke for Dagsavisen, som har opplevd et kraftig fall i antall lesere, både på nett og papir, det siste året. 

Dette kommer fram i de nye lesertallene som ble offentliggjort klokka ni i dag. Her faller Dagsavisen med hele 37,3 prosent.

Storstilt endring

– Dette henger rett og slett sammen med at Dagsavisen har gjennomført en storstilt endring i avisas forretningsmessige strategi; vi har blitt en fullblods abonnementsavis også digitalt. Det gir kraftig utslag på lesertalloversikten nå, men er en retning vi på lang sikt mener er helt riktig for avisa, sier Andreas Heen Haaland-Carlsen til Journalisten. 

Han tok over som ansvarlig redaktør og administrerende direktør i mediehuset tidligere i år. 

Tidligere var det mest sport- og kulturstoff Dagsavisen la bak betalingsmur på nett, men nå gjelder det så godt som all kjernejournalistikken, forteller Dagsavisen-sjefen.

Han mener andre faktorer som også spiller inn er at Rogalands Avis ble lagt ned i februar i år, og at Dagsavisen som mange andre har opplevd periodevis svikt i tredjeparts trafikk som Facebook.

Slik leses de 20 største avisene (nett og papir):

NavnEndring i %
Dagsavisen-37,3
Dagens Næringsliv-10,1
Fædrelandsvennen-7
Aftenposten-6,1
Bergensavisen-5,3
Dagbladet-5,2
Finansavisen-4,8
Stavanger Aftenblad-1,9
Klassekampen-1,4
Adresseavisen-1,2
Romerikes Blad-0,3
ABC Nyheter0,4
Sunnmørsposten1,2
Drammens Tidende2,5
VG3,6
Telemarksavisa3,9
Nettavisen4,3
Nordlys8,3
E2410,7
Bergens Tidende13,1

Kilde: Kantar Media / MBL

– Aldri gøy 

– Vi har tatt mange modige valg i Dagsavisen. Det er aldri gøy for en god, gammel nettjournalist å se lesertall peke nedover, det gjør alltid vondt. Men vårt fokus internt nå er å bygge digitalt abonnement. Der opplever vi vekst akkurat nå, selv om det ikke er en rett kurve. 

Også på papir har Dagsavisen opplevd nedgang det siste året, erkjenner Haaland-Carlsen. 

– Vi tror at det først og fremst er nedleggelsen av Rogalands Avis som er årsaken til det. 

Dagsavisen er ikke alene om å gå tilbake. Dagens Næringsliv mister 10,1 prosent av sine lesere ser vi nett og papir sammen, mens Fædrelandsvennen har en dropp på syv prosent. 

Av de rene nettavisene, er Sol en av dem som har hatt et tøft år. 23,3 prosent av leserne er forsvunnet.

Fortsatt viktig

– 78 prosent leser daglig minst én avis enten digitalt eller på papir. Norske medier er fortsatt en viktig del av folks hverdag, og har sterke merkevarer som lykkes godt i et utfordrende marked, sier MBL-direktør Øgrey.

Dagens lesertall viser at papiravisene har en tilbakegang på 12 prosent i forhold til samme periode i fjor, og samtlige av de 15 største papiravisene har færre lesere enn ved forrige rapportering.

Hver dag leser 23 prosent av befolkningen minst en papiravis, mot 27 prosent i tilsvarende periode året før. 

Den totale digitale lesningen for norske nettsteder øker med 1,6 prosent i andre kvartal, mens nyhetsnettstedene har en vekst på én prosent, sammenliknet med tilsvarende kvartal året før, påpeker MBL.

Samlet kan lokal- og storbyavisene vise til størst prosentvis digitalvekst, mens nisjeavisene er stabile og riksavisene totalt sett går svakt tilbake.

 Magasin faller

16 prosent leser minst ett papirmagasin daglig, det er en nedgang på åtte prosentpoeng de siste fem årene.

Åtte magasiner har fått flere lesere, og 28 magasiner har færre lesere sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt har magasinene en nedgang på 4,8 prosent i forhold til tilsvarende periode året før.

Hjemmet er Norges største magasin med 232.000 lesere per utgave, etterfulgt av Aftenposten Historie som øker og har 217.000 lesere. Se og Hør Tirsdag kommer på siste pallplass med 210.000 lesere. 

  •  Se lister over alle målte aviser, nettsteder og magasiner på medietall.no.  

Lesertallene består av tekniske nettmålinger gjort i andre kvartal i år sammenliknet med tilsvarende målinger i samme periode i fjor. I tillegg har Kantar Media intervjuet en større grupper mennesker som en del av sin Forbruker & Media-måling.

Slik leses de 10 største nettavisene

Navn Endring i %
Se og Hør-15,4
TV 2-5,7
Dagbladet-5,2
NRK-4,5
Aftenposten-3,1
ABC Nyheter0,4
VG3,6
Nettavisen4,3
E2410,7
Bergens Tidende20,5

Kilde: Kantar Media / MBL

Powered by Labrador CMS