– Like mange leser norske nettaviser nå som for ett år siden,
fastslår Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening
(MBL).
Det gjelder imidlertid ikke for Dagsavisen, som har opplevd
et kraftig fall i antall lesere, både på nett og papir, det siste året.
Dette kommer fram i de
nye lesertallene som ble offentliggjort klokka ni i dag. Her faller Dagsavisen med hele 37,3 prosent.
Storstilt endring
– Dette henger rett og slett sammen med at Dagsavisen har
gjennomført en storstilt endring i avisas forretningsmessige strategi; vi har
blitt en fullblods abonnementsavis også digitalt. Det gir kraftig utslag på
lesertalloversikten nå, men er en retning vi på lang sikt mener er helt riktig
for avisa, sier Andreas Heen Haaland-Carlsen til Journalisten.
Han tok over som ansvarlig redaktør og administrerende direktør
i mediehuset tidligere i år.
Tidligere var det mest sport- og kulturstoff Dagsavisen la
bak betalingsmur på nett, men nå gjelder det så godt som all
kjernejournalistikken, forteller Dagsavisen-sjefen.
Han mener andre faktorer som også spiller inn er at
Rogalands Avis ble lagt ned i februar i år, og at Dagsavisen som mange andre
har opplevd periodevis svikt i tredjeparts trafikk som Facebook.
Slik leses de 20 største avisene (nett og papir):
Navn | Endring i % | |
Dagsavisen | -37,3 | |
Dagens Næringsliv | -10,1 | |
Fædrelandsvennen | -7 | |
Aftenposten | -6,1 | |
Bergensavisen | -5,3 | |
Dagbladet | -5,2 | |
Finansavisen | -4,8 | |
Stavanger Aftenblad | -1,9 | |
Klassekampen | -1,4 | |
Adresseavisen | -1,2 | |
Romerikes Blad | -0,3 | |
ABC Nyheter | 0,4 | |
Sunnmørsposten | 1,2 | |
Drammens Tidende | 2,5 | |
VG | 3,6 | |
Telemarksavisa | 3,9 | |
Nettavisen | 4,3 | |
Nordlys | 8,3 | |
E24 | 10,7 | |
Bergens Tidende | 13,1 | |
Kilde: Kantar Media / MBL
– Aldri gøy
– Vi har tatt mange modige valg i Dagsavisen. Det er aldri
gøy for en god, gammel nettjournalist å se lesertall peke nedover, det gjør
alltid vondt. Men vårt fokus internt nå er å bygge digitalt abonnement. Der
opplever vi vekst akkurat nå, selv om det ikke er en rett kurve.
Også på papir har Dagsavisen opplevd nedgang det siste året,
erkjenner Haaland-Carlsen.
– Vi tror at det først og fremst er nedleggelsen av
Rogalands Avis som er årsaken til det.
Dagsavisen er ikke alene om å gå tilbake. Dagens Næringsliv
mister 10,1 prosent av sine lesere ser vi nett og papir sammen, mens
Fædrelandsvennen har en dropp på syv prosent.
Av de rene nettavisene, er Sol en
av dem som har hatt et tøft år. 23,3 prosent av leserne er forsvunnet.
Fortsatt viktig
– 78 prosent leser daglig minst én avis enten digitalt eller
på papir. Norske medier er fortsatt en viktig del av folks hverdag, og har
sterke merkevarer som lykkes godt i et utfordrende marked, sier MBL-direktør
Øgrey.
Dagens lesertall viser at papiravisene har en tilbakegang på
12 prosent i forhold til samme periode i fjor, og samtlige av de 15 største
papiravisene har færre lesere enn ved forrige rapportering.
Hver dag leser 23 prosent av befolkningen minst en
papiravis, mot 27 prosent i tilsvarende periode året før.
Den totale digitale lesningen for norske nettsteder øker med
1,6 prosent i andre kvartal, mens nyhetsnettstedene har en vekst på én prosent,
sammenliknet med tilsvarende kvartal året før, påpeker MBL.
Samlet kan lokal- og storbyavisene vise til størst
prosentvis digitalvekst, mens nisjeavisene er stabile og riksavisene totalt
sett går svakt tilbake.
Magasin faller
16 prosent leser minst ett papirmagasin daglig, det er en nedgang på åtte prosentpoeng de siste fem årene.
Åtte magasiner har fått flere lesere, og 28 magasiner har
færre lesere sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt har magasinene en
nedgang på 4,8 prosent i forhold til tilsvarende periode året før.
Hjemmet er Norges største magasin med 232.000 lesere per
utgave, etterfulgt av Aftenposten Historie som øker og har 217.000 lesere. Se og Hør Tirsdag kommer på siste pallplass med 210.000 lesere.
- Se lister over alle målte aviser, nettsteder og magasiner på medietall.no.
Lesertallene består av tekniske nettmålinger gjort i andre
kvartal i år sammenliknet med tilsvarende målinger i samme periode i fjor. I tillegg har Kantar Media intervjuet en større grupper mennesker som en del av sin Forbruker &
Media-måling.
Slik leses de 10 største nettavisene
Navn
|
Endring i %
|
Se og Hør | -15,4 |
TV 2 | -5,7 |
Dagbladet | -5,2 |
NRK | -4,5 |
Aftenposten | -3,1 |
ABC Nyheter | 0,4 |
VG | 3,6 |
Nettavisen | 4,3 |
E24 | 10,7 |
Bergens Tidende | 20,5 |
Kilde: Kantar Media / MBL