Stor misnøye med norsk kulturjournalistikk

Det store flertallet av kulturarbeiderne mener dekningen av kultur i norske medier er dårlig. I tillegg stoler de ikke på det journalistene lager.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

71,6 prosent av de over 400 forfatterne, musikerne og skuespillerne som svarte på Journalistens spørreundersøkelse mener at norsk kulturjournalistikk er altfor dårlig. Og mens bare 2,4 prosent oppgir at de er meget fornøyde med dekningen, deler 10,5 prosent ut karakteren «direkte stryk» til kulturdekningen i norske medier.

Stoler ikke på pressen

Men det er ikke bare kvaliteten på stoffet kulturarbeiderne mener ikke holder mål. 63,1 prosent av de spurte oppgir i tillegg at de har liten tillit til det som publiseres om kultur i norske medier.

Riktignok ligger tyngdepunktet mer i midtsjiktet, med 28 prosent som gir en firer og 32,1 prosent som deler ut en treer på terningskalaen over hvor stor tillit de har til kulturstoffet de leser/ser/hører i norske medier. Men går man utenom midtsjiktet, er det bare 8,9 prosent som deler ut en femmer eller en sekser, sammenliknet med 31,0 prosent som ender opp i den nedre delen av skalaen.

Journalistene mer fornøyde

Kanskje ikke så overraskende, så gir kulturjournalistene selv uttrykk for langt større tillit til dekningen av kultur i norske medier. Her ligger 68,8 prosent på den øvre del av skalaen, mens bare 2,5 prosent oppgir at de har veldig liten tillit til norske medier.

Men tallene viser også at journalistene er mer skeptiske mot sine kolleger som jobber andre steder enn i sin egen bedrift. For når spørsmålet gjelder egen bedrift svarer hele 93,5 prosent at de har stor eller meget stor tillit til det deres eget organ bringer, mens bare 6,4 prosent havner på den nedre halvpart av tillitsskalaen.

Borte tja, hjemme best

Forskjellen mellom «oss» og «andre» avspeiler seg også i hvor fornøyde kulturjournalistene er med kulturstoffet i norske medier. Når det gjelder dekningen i egen bedrift svarer nemlig 83,9 prosent av journalistene at de er fornøyde eller meget fornøyde, mens et knapt flertall (50,4 prosent) oppgir at de er litt eller veldig misfornøyde med det de finner andre steder.

Samtidig er bare 5,9 prosent meget fornøyde med det andre medier gjør, sammenliknet med 34,7 prosent for egen bedrift.

Powered by Labrador CMS