NEI: Forfatter Jo Nesbø og hans management må si nei til mange intervjuforespørsler. Foto: Paal Audestad/Aschehoug med tillatelse
Mange får nei fra Jo Nesbø
Seks siders reportasje i Dagsavisen «passet ikke inn» i Aschehougs markedsplan.
Torsdag lanserer forfatter Jo Nesbø sin foreløpig siste krimbok «Politi», om etterforskeren Harry Hole. I den forbindelse trykket Dagsavisen lørdag en reportasje på seks sider om Nesbøs forfatterskap av krimbøker. Saken ble også hovedoppslag på førstesiden.
Provosert
Men forfatterens stemme er ikke i saken. I en hale opplyser Dagsavisen at «Vi ønsket Jo Nesbøs bidrag til denne saken, men forlaget Aschehoug sa nei da Dagsavisen ikke passet inn i markedsplanen».
Det var journalist Sissel Hoffengh som forfattet reportasjen. Hun viser til helgeredaktør og utgavesjef Lars West Johnsen for kommenterar, ettersom reportasjen var gjenstand for diskusjon internt.
– Det er kinkig når vi prøver å lage en sak og blir nektet adgang til hovedkilden, men det lot seg fint gjøre uten. Man blir litt provosert når man får nei og det prinsipielle grunnlaget er størrelsen på opplaget. Når vi skriver en svær sak om Nesbø, og han ikke deltar, skylder vi leseren å gjøre oppmerksom på hvorfor, sier Johnsen.
Opplag
Dagsavisen hadde et opplag på drøyt 23.000 eksemplarer i fjor.
Rettighetsdirektør Even Råkil i Aschehoug Agency avviser imidlertid at opplaget har hatt noe å si. Det er han som håndterer pressen rundt boklanseringen, og som stod for dialogen med Dagsavisen.
– Det er ikke riktig at opplaget hadde noe å si. Jo Nesbø begynte med et portrettintervju i Klassekampen for to uker siden. I den store avisfloraen er dette en mindre avis, men med et sterkt fokus og en sterk litteraturprofilering, sier Råkil.
Klassekampen hadde i fjor et opplag på drøyt 16.000 eksemplarer. At Dagbladet Magasinet lørdag trykket et intervju med forfatteren er noe Lars West Johnsen sier han ikke er overrasket over.
Populær
Boka «Politi» kommer torsdag i et opplag på 270.000 eksemplarer. Og med det har Nesbø solgt rundt 20 millioner bøker på verdensbasis, ifølge Dagsrevyen mandag.
Som forklaring på Dagsavisen nei, tegner Råkil et bilde av en svært populær forfatter som umulig kan oppfylle alle de forespørslene han får.
– Det foreligger sikkert 100 henvendelser fra norske medier, store og små, på å gjøre intervjuer med Nesbø. Det er langt mer enn det er mulig praktisk å gjennomføre. Det betyr at de fleste får nei på sine henvendelser. Det er ikke snakk om noen opplagsstørrelsesvurdering overfor Dagsavisen, understreker han.
Og Nesbø ga kanskje selv litt av svaret i Dagsrevyen mandag:
– Da jeg ble intervjuet de første gangene med Di Derre, og du fikk lov til å sitte en halvtime med en journalist som var tilsynelatende interessert, og som stilte spørsmål som handlet om deg selv. Da trodde jeg at jeg aldri skulle gå lei av det. Men det gjør man på et tidspunkt. Man går faktisk lei av seg selv, sa Nesbø som gjest i studio.
Forstår
Dagsavisens redaktør har forståelse for at Nesbø får mange henvendelser.
– Jeg forstår at tiden hans er begrenset og at de må ha en plan for hva de gjør. Da er vår jobb uansett å gjøre god journalistikk uten Jo Nesbø. Jeg syns reportasjen vår ble veldig lesverdig. Den hadde vært enda bedre med bidrag fra Nesbø, men står fint uten også, sier Johnsen.
Variasjon
Råkil vil ikke gå inn på hvilke andre spesifikke medier som har fått nei, men sier de spenner bredt fra programmer som når hundretusener til mindre medier.
På spørsmål om hvilke vurderinger som ligger til grunn for et «ja» sier han at det handler om variasjon i ulike medier og ulike sjangre.
– Blant de som har fått intervju i denne runden er Klassekampen og Aftenposten avis. Så kommer Dagsnytt 18 onsdag og TV 2 Magasinet til helgen.
– Alle de som har fått intervju med Nesbø opplever seg som forskjellig.
Høflig, nei
Dagsavisens redaktør sier de først var i direkte kontakt med Jo Nesbø, men at han sendte intervjuforespørselen videre til Råkil i forlaget.
– Nesbø var høflig positiv. Han likte ideen, men henviste oss til Aschehoug, sier Johnsen.
Råkil sier at forlaget er der for forfatteren, og at han forvalter oppgaven med å velge medier i samråd med Nesbø.
– Når trykket rundt en bok er så stort som det er rundt Jo Nesbøs bøker vil du aldri ende opp med en situasjon der alle er fornøyde. Det er det prosaiske og praktiske årsaker til, og ikke noe annet.
Rikere
Avtroppende generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund sier forlag bør unngå å vise til markedsstrategier. Men han syns det er bra at Dagsavisen gjorde journalistikk på Nesbø selv om forfatteren selv ikke bidro.
– Men den kunne kanskje blitt tilført noe med medvirkning fra forfatteren.
Kokkvold legger samtidig til at også mediene er opptatt av å skaffe seg eksklusivitet om saker.
– Det er ikke alltid man er bedre enn forlagene på dette punktet.