Leder Nina Hanssen og styret i Arbeiderbevegelsens Presseforbund vil helst beholde LO som eier i Amedia. Foto: Birgit Dannenberg
Leder Nina Hanssen og styret i Arbeiderbevegelsens Presseforbund vil helst beholde LO som eier i Amedia. Foto: Birgit Dannenberg

Mot avklaring på Amedia-salg

Arbeiderbevegelsens Presseforbund er bekymret for at LO vil velge å selge seg helt ut.

Publisert   Sist oppdatert

Budfristen gikk ut tidligere denne uka og Amedia har berammet et styremøte 1. mars. Flere kilder sier til Journalisten.no at det skal ha kommet inn bud. Signalene tyder på at Polaris Media ikke er på banen, og heller ikke et angivelig konsortium som inkluderer tidligere Mecom-sjef David Montgomery.

Les også: Får ikke lov til å kjøpe hele Amedia av sin nest største eier

ARBEIDERBEVEGELSENS PRESSEFORBUND

• Stiftet 9. mars i 1909 og er dermed det eldste forbundet for journalister og redaktører i norsk presse.
• Forbundet er fullverdig medlem i Landsorganisasjonen i Norge.
• Hovedvekten av de 760 medlemmene er journalister, redaktører og direktører/disponenter i Amedia. Også noen grupper utenfor Amedia har adgang til medlemskap.
• Norsk Journalistlag har siden 1970-tallet hatt tariffarbeidet også for APF-medlemmene.

Ifølge kilder Journalisten.no har vært i kontakt med, er dette den andre fristen ABG Sundal Collier har operert med siden salgskunnsgjøringen i fjor høst. Det skal også ha vært en budfrist i desember, uten at noen detaljer er kjent.

Journalisten har ikke oppnådd kontakt med verken LO-ledelsen eller ABG Sundal Collier onsdag.

LO og noen enkeltforbund i LO eier samlet 44,6 prosent av Amedia-aksjene, mens Telenor kontrollerer 44,2 prosent. Telenor ønsker seg ut av Amedia, mens LO har sagt seg villig til å selge seg ned. Hvor langt ned er imidlertid uklart.

Les også: Amedia kan være i spill

Ledelsen i APF er bekymret over muligheten for at LO selger seg helt ut av Amedia, og samlet derfor sitt forbundsstyre onsdag. Forbundet organiserer flere hundre journalister, redaktører og direktører i Amedia.

“I den tiden vi er inne i, med store omstillinger, kutt og nedbemanninger, mener vi det er viktig at LO fortsetter sitt eierskap i konsernet for å sikre norsk eierskap, ryddige og solide prosesser”, uttaler forbundsleder Nina Hanssen i en pressemelding forbundsstyret sendte ut onsdag.

I pressemeldingen heter det videre at APF “som landets eldste presseforbund med medlemmer i 30 redaksjoner fra Finnmark i nord til Halden i sør-øst er opptatt av å beholde mediemangfoldet og at Amedia har medarbeidere som leverer god og konstruktiv journalistikk”.

AMEDIA

• Norges nest største mediekonsern (etter Schibsted), etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra britiske Mecom i 2012.
• Amedia AS har to store eiere i LO (44,6 prosent) i samspill med flere store fagforbund, og Telenor Media Invest (44,2 prosent). Fritt Ord har 3 prosent av aksjene.
• Daglig når Amedias 78 aviser, nettaviser og andre publikasjoner mer enn 2,5 millioner nordmenn. Konsernet eier 12 trykkerier i Norge og 13 distribusjonsselskaper.
• Det var 1.673 årsverk i konsernets mediehus ved utgangen av 2013.
• Omsetningen i 2014 var på 4,7 milliarder kroner.

Opp i LO-sekretariatet mandag?

Hanssen møter fast i LO-sekretariatet, der forbundslederne i Norges største arbeidstakerorganisasjon samles hver mandag. Hun er bekymret for at sekretariatet skal behandle Amedia-salget på sitt møte førstkommende mandag.

– Jeg håper ikke at det skjer. Jeg er bortreist på ferie i neste uke og det er ikke anledning til å stille med vararepresentant i sekretariatet. Derfor valgte APFs forbundsstyre å sende ut en pressemelding nå, der vi uttrykker vår bekymring over muligheten for at LO skal selge seg helt ut av Amedia.

– Vet dere noe som tyder på det?

– Vi vet ingenting, og det er vår frustrasjon. Budrunden er gått ut og det ryktes at det er en interessent på banen. Forbundsstyret er bekymret, og vi har diskutert saken gjennom flere uker. Målet med pressemeldingen er å si noe til LO, at vi ønsker å ha eiere i Amedia som tenker langsiktig og er opptatt av kvalitetsjournalistikk.

– Mener APF at det ikke er andre potensielle eiere som kan tenke langsiktig og være opptatt av kvalitetsjournalistikk?

– APF har vært veldig fornøyd med LO som eier. Det er tryggere å ha dem i ryggen i en tid med store nedskjæringer. Samtidig frykter vi at det kan komme en eier som ønsker å splitte opp Amedia, og som tenker kroner og øre istedetfor journalistikk. Vi ønsker oss dessuten norske eiere, sier Hanssen.

Se Journalistens dekning av Amedia

Stor spenning blant ansatte

Da Journalisten.no snakket med konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia i forrige uke, betegnet hun situasjonen som spennende.

​– Litt for spennende, egentlig. Vi vet ikke så mye om salgsprosessen. Prisen er selvsagt vesentlig, men det er mange uavklarte spørsmål. Jeg håper vi får en avklaring snart, for det er mentalt slitsomt å være til salgs.

De tillitsvalgte og ansatte vet at det vil komme inn én eller flere nye eiere, som satser kapital og åpenbart vil ha forventninger til dem.

– Vi er opptatt av å spille på lag med en ny eier, derfor spør vi oss om hva de vil med eierskapet. Ønsker de en ny strategi for Amedia?

Stenbro har vært forberedt på at prosessen kunne ta tid, ettersom mediebransjen er i en mer presset økonomisk situasjon nå enn da Edda Media ble solgt til Amedia i 2012. Den gang tok prosessen fire måneder, husker hun. Nå er markedet generelt mer usikkert, fordi det er større økomisk uro.

Stenbro slår fast at de tillitsvalgte ønsker seg en langsiktig eier, helst en erfaren publisist som vil videreutvikle Amedia.