Daværende nsvarlige redaktør Einar Hålien i Bergens Tidene, avisens styreleder Jan Einar Greve og Schibsteds Birger Magnus gleder seg over klagenemndas vedtak i februar 2008, som ga endelig grønt lys for Media Norge. Foto: Kathrine Geard

Media Norge utsetter børsnotering

Styret anbefaler utsettelse i opptil sju år. Kortsiktig notering «svært dårlig alternativ».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fusjonsplanen for Media Norge forutsetter en børsnotering på kort sikt.

– Dagens turbulente markeder tilsier at dette fremstår som et svært dårlig alternativ, heter det i en pressemelding fra konsern og prosjektstyre i morges.

Ikke senere enn 7 år

Derfor anbefaler prosjektstyret at styrene i Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad behandler justerte fusjonsplaner og legger dem fram for sine generalforsamlinger.

– Børsnoteringen skal finne sted når det fremtidige konsernstyret mener at forholdene ligger til rette for det, og ikke senere enn 7 år etter gjennomføringen av fusjonen, heter det i forslaget avishusene må ta stilling til.

Schibsteds nedsalg i Polaris Media kan drøye til mars neste år, skriver Media Norge videre.

Dragkamp om Finn

Prosjektstyret har også diskutert Schibsteds ønske om å øke sin eierandel i Finn.no. Schibsted eier 84 prosent av Finn.no i dag. Når Media Norge er på plass, skal Schibsted ifølge fusjonsavtalen selge seg ned til 50,1 prosent av det nye mediekonsernet. Det vil føre til at Schibsteds eierandel i Finn.no kommer ned i 45 prosent.

Prosjektstyret i Media Norge er innstilt på et salg og anbefaler det framtidige konsernstyret i Media Norge å innlede en dialog med Schibsted om et salg av inntil 38 prosent av Finn.no.

Beholder kontrollen

Etter et eventuelt salg vil Media Norge fortsatt ha det operasjonelle ansvaret og majoritetskontrollen i Finn.no, med en eierandel på minimum 50,1 prosent av selskapet. Samtidig understreker prosjektstyret at et eventuelt salg av aksjer i Finn.no må behandles av den framtidige generalforsamlingen i Media Norge.

Powered by Labrador CMS