Display fortsetter annonsefallet
Dagspressen ned 22,9 prosent i annonseomsetning så langt i år, viser reklametall.
Avisene har omsatt reklamekroner for 424,5 millioner kroner så langt i år. Det viser den siste reklamestatistikken til og med juli fra Norsk Mediebyråforening som måler netto inntrykket annonseomsetning etter rabatter, men før provisjoner.
På samme tid i fjor hadde dagsavisene en omsetning på 550,2 millioner kroner. Dagspressen har nå en andel på 8,5 prosent av reklamekaka mot 10,8 prosent på samme tid i fjor.
Display og mobilt er ned
Internettkategoriene har samlet oppnådd en omsetning på 1,63 milliarder kroner så langt i år, opp 8,7 prosent fra 1,5 milliarder kroner i fjor. Gruppen har nå en andel på 32,5 prosent av all reklameomsetning mot 29,4 prosent i fjor.
Det er programmatiske annonser, sosiale medier, søk og video som står for veksten i kategorien.
• Programmatisk har så langt i år omsatt for 353,6 millioner kroner, opp 77,9 prosent fra i fjor
• Sosiale medier har omsatt for 247 millioner kroner, opp 76,8 prosent
• Video har omsatt for 133,5 millioner kroner, opp 20,3 prosent
• Søk har en omsetning på 252,5 millioner kroner, opp 16,3 prosent.
TV vokser
Displayannonser og mobile plattformer taper imidlertid annonseterreng. Displayannonser er ned 23,8 prosent til 484,4 millioner kroner. Mobile plattformer er ned 19,5 prosent fra i fjor til 158,7 millioner kroner.
TV opplever en vekst på 2,1 prosent, opp fra 1,85 milliarder kroner til 1,89 milliarder kroner.
Radio må se en svekkelse på 10,8 prosent til 215,1 millioner kroner.
Også ukepressen og fagpressen opplever nedgang. Førstnevnte er ned 19,1 prosent til 72,9 millioner kroner så langt i år, og fagpressen er ned 18,8 prosent til 16,3 millioner kroner.