Bratt vekst i mobilmarkedet
Omsetningen for mobilannonser har økt med 234% hittil i år.
Tall fra Mediebyråforeningen viser at mens annonsetallene for trykt presse fortsetter å falle, er trenden for mobil og internett den stikk motsatte.
Mobil kan vise til en vekst på hele 234 prosent siden samme periode i fjor. Det vil si at plattformen runder snart 120 millioner i omsetning, noe som indikerer at prognosen for året på 150 mill burde være innen rekkevidde.
Internett øker fortsatt jevnt, og holder seg akkurat under 20 prosent i markedsandel. Sammenliknet med i fjor har omsetningen for annonser på internett økt med 25 prosent.
Mediebarometer viser ellers at TV holder sin markedsandel og en omsetningsøkning på 8,1 prosent. Web-TV har doblet seg fra samme tid i fjor, og på denne plattformen skjer utviklingen raskt.
Stabil nedgang
Når det altså gjelder redaksjonelle printmedier er bildet en annen. Dagspressen har en nedgang på 13,1 prosent. Det er liten forskjell mellom riks-, region- og lokalaviser. Det er også en ikke ubetydelig nedgang for magasiner, uke- og fagpresse. For førstnevnte er frafallet av annonsekroner på 8,1 prosent mens fagpressen bikker over 10 prosent i minus.
Ser man derimot hele markedet under ett viser at den akkumulerte omsetningen i august en vekst på 6,4 prosent målt mot samme periode i 2012. Det gir en omsetning etter 8 måneder på mer enn 5,76 milliarder.
– Det meste er stabilt etter august, og nok en gang er de prosentvise endringene stabile på det nivået som nå er etablert gjennom 2013, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.