Byråomsetningen av reklame på radio vokser
Etter flere måneder med fall, øker radioen reklamekronene med 3,5 prosent målt mot fjoråret.
Dermed forsvarer mediegruppen sin andel av den totale reklamekaken på 4,1 prosent, som er helt lik med fjoråret. Radio har hittil i år omsatt reklame gjennom mediebyårene for 196 millioner kroner, opp 3,5 prosent fra 189,3 millioner kroner i fjor.
Det viser halvårstallene over netto innrykket medieomsetning gjennom byråene etter rabatter, men før provisjoner fra Mediebyråforeningen.
Totalt har reklamemarkedet slik foreningen måler det vokst med 4,2 prosent fra 4,6 milliarder kroner i fjor til 4,8 milliarder kroner i år.
Den største mediekanalen, TV, er en av de som øker. Omsetningen så langt i år er på 1,82 milliarder kroner, opp 3,6 prosent fra 1,76 milliarder i fjor. Andelen av all reklame er sunket marginalt fra 38,3 til 38,0 prosent.
Internett fortsetter også veksten, samlet sett opp 12,1 prosent fra 1,46 i fjor til 1,64 milliarder kroner i år. Blant underkategoriene er mobil ned 22,5 prosent fra 144 til 112 millioner kroner og bannerannonser ned 8,4 prosent fra 447 til 409 millioner kroner.
På pluss-siden øker sosiale medier mest med 36,9 prosent fra 215 i fjor til 295 millioner kroner i år. Søk øker med 30,1 prosent fra 210 til 273 millioner kroner, og video følger like bak med en vekst på 29 prosent fra 123 til 158 millioner kroner. Programmatiske annonser vokser med 21,3 prosent fra 323 til 392 millioner kroner.
Dagspressen ser omsetningen fortsette fallet på rundt 20 prosent: I første halvår er byråomsetningen ned 20,1 prosent fra 398 til 318 millioner kroner. Papiravisenes andel av den totale reklamekaken hos byråene er ned fra 8,6 prosent i fjor til 6,6 prosent i år.
Ukepresse og magasiner ser omsetningen stupe 23,6 prosent fra 68 til 52 millioner kroner.
Fagpressen derimot ser et lyspunkt med en liten vekst på en halv prosent fra 16,2 til 16,3 millioner kroner.