Mediebyråene rømmer papiravisene
Nesten hver femte aviskrone borte
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Dagspressen er med god margin mediekanalen som taper mest i omsetning fra mediebyråene. Ifølge ferske tall fra Mediebyråforeningen gikk omsetningen til dagspressen tilbake med 18,1 prosent i årets fire første måneder, sammenlignet med samme tid i fjor.
Dermed ble det omsatt for 558 millioner kroner i dagspressen i første tertial. Mens mediekanalen hadde en markedsandel på 25 prosent i samme periode i fjor, er andelen nede i 20 prosent i år.
Nettet øker
I motsatt ende befinner internett seg. Mediekanalen øker omsetningen fra mediebyråene med 17,6 prosent til 451 millioner kroner. Nettets markedsandel øker til 16,1 prosent av den totale kaken.
TV er den ubestridte enere sett med mediebyråenes øyne. Kanalen omsatte for én milliard kroner i første tertial i år. Det er en økning på 10,3 prosent eller 100 millioner kroner fra samme periode i fjor. Markedsandelen begynner å nærme seg 40 prosent av det totale markedet med en andel på 38,9 prosent.
Markedet øker
Radio øker med 6,4 prosent til 124 millioner kroner. Ukepresse og magasiner er opp 0,5 prosent til 112 millioner kroner, mens fagpressen faller med 8 prosent til 19,7 millioner kroner.
Den totale omsetningen fra Mediebyråforeningen er opp to prosent til i underkant av 2,8 milliarder kroner i første tertial.