Dagspressen taper reklamepenger

121 millioner kroner mindre reklameomsetning enn i fjor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Omsetning i reklamemarkedet i årets ni første måneder endte på drøyt 5,9 milliarder kroner for alle mediekanaler. Det gir en oppgang på 5,95 prosent fra samme periode i fjor viser ferske tall fra Mediebyråforeningen.

Dagspressen taper

Dagspressen er den store taperen i kampen om reklamekronene. Mediekanalen ligger i år 121 millioner kroner bak omsetningen fra i fjor. Det er en nedgang på nesten åtte prosent.

Avisene har nå en andel på 23,7 prosent av hele reklameomsetningen. I fjor hadde de en andel på 27,2 prosent.

Også fagpressen har tilbakegang fra nesten 49 millioner kroner i fjor til 46 millioner kroner i år.

TV øker

Vinnerne er TV og internett, som går fram henholdsvis 253 millioner og 88 millioner kroner. Det gir en vekst på henholdsvis nær 14 prosent og 12 prosent.

Mediekanalene spiser andeler av den totale reklameomsetningen. TV har nå en andel på 35,3 prosent av den totale reklameomsetningen mot 32,9 prosent i fjor. Internett går fram fra 13,2 prosent i fjor til 13,9 prosent i år.

Ukepresse fram

Ukepresse og magasiner kan også glede seg over framgang. Kanalen tar i år inn nesten 272 millioner mot 247,5 millioner kroner i fjor. Det gir en oppgang på nær 10 prosent.

Like bak følger radio med 14 millioner kroner høyere reklameomsetning i år. Men til tross for at radio øker omsetningen med 5,8 prosent står de på stedet hvil i den totale reklamekaka med en andel på 4,4 prosent.

– Det er fortsatt god fart i annonsemarkedet, med en vekst i september som ligger omtrent likt med gjennomsnittlig vekst hittil i år, sier styreleder Harald Eide-Fredriksen i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Tallene i statistikken viser netto ufakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon. 13 mediebyråer rapporterer tall til statistikken.

Powered by Labrador CMS