Mediebarometeret:
Ukepressen har klart å snu fallet i reklameomsetningen.
Lysning i reklamemarkedet
Ukepressen og flere andre mediegrupper har hatt en god start på 2015, men ikke avisene og fagpressen.
I januar kunne Mediebyråforeningen melde om en svak økning på 1,7 prosent i samlet reklameomsetning for norske medier i 2014, men med et dramatisk fall for papiravisene. 2015 starter betraktelig bedre enn fjoråret for de fleste mediekategoriene, ifølge det ferske Mediebarometeret fra foreningen. Men for gruppene Dagspresse og Fagpresse er det lite trøst å hente.
Medieomsetningen i januar og februar ligger på totalt 1,4 milliarder kroner. Det er en framgang mot samme periode i 2014 på 2,9 prosent.
MEDIEBYRÅFORENINGEN
• Tallene fra Mediebyråforeningen viser netto utfakturert medieomsetning. Det vil si etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.
• Omsetning for dagspresse omfatter papiraviser. Nettavisenes omsetning rapporteres under Internett.
• Tallene baserer seg på rapporter fra medlemsbyråene og viser ikke den totale annonseomsetningen. Direkteannonsering og rubrikk er ikke med i tallene.
• Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS, In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).
- En økning på nesten 3 prosent er en god start på året. Husker vi tilbake til februar i 2014 hadde vi en tilbakegang på 2,4 prosent målt mot en veldig sterk åpning på 2013, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Forsatt kraftig avisfall
Annonseinntektene for dagspressen falt med 17,3 prosent for 2014 samlet. De to første månedene i år viser et fall på 20,4 prosent, til 164,6 millioner kroner. Reklameinntektene til riksavisene, det vil si VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Nationen, Vårt Land, Finansavisen, Morgenbladet og Klassekampen, faller med 15,5 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Verst er det for region- og lokalavisene, som utgjør to tredeler av kategorien Dagspresse. De mister 22,5 prosent av sine annonseinntekter, sett i forhold til januar/februar 2014.
Markedsandelen for dagspressen faller fra 14,6 prosent av totalmarkedet ved utgangen av februar i fjor til 11,3 prosent i år.
Også fagbladene fortsetter å falle kraftig. Nedgangen er på 18,9 prosent hittil i år, til 6,3 millioner kroner i omsetning.
Ukepressen i siget
Ukepresse/magasiner kan derimot glede seg over tallene i Mediebarometeret. De viser en reklamevekst på 17,7 prosent hittil i år, til 28,0 millioner kroner. Markedsandelen øker fra 1,7 til 1,9 prosent. På helårsbasis i 2014 måtte ukebladene og magasinene registrere en nedgang i netto annonseomsetning på 10,0 prosent.
Radio øker med 6,7 prosent til 58,5 millioner.
Gruppen Internett øker med 19 prosent mot januar/februar i 2014. Omsetningen endte på 411,1 millioner kroner. Økningen i kroner er på 66 millioner kroner, mot 78 millioner i fjor. Internett har nå en markedsandel på 28,2 prosent. Det er 3,8 prosentpoeng bedre enn januar/februar i 2014. For 2014 totalt var markedsandelen på 26,2 prosent.
Display/desktop står for 64 prosent av Internett-kategorien, Søk for 15 prosent, Mobil for 14 og Web-tv for 7 prosent. Mobil har fortsatt den suverent største økningen i reklameinntekter av alle kanaler, opp 38,9 prosent hittil i år til 58,5 millioner kroner.
TV øker også
Netto fakturert omsetning for tv-bransjen - gjennom de mediebyråene foreningen rapporterer for - beløper seg til 569,7 millioner kroner i omsetning. Det er 4 prosent opp målt mot samme periode i fjor.
TV holder sin sterke lederposisjon med en markedsandel på 39,1 prosent, mot 38,7 i samme periode i fjor. For 2014 var markedsandelen 37,3.
Den største økningen i reklameinntekter har samlegruppen Andre medier, med 34,7 prosent til 11,3 millioner kroner. Grupen har imidlertid en markedsandel på kun 0,8 prosent.