Medieomtalen har betydd alt

BERGEN (Journalisten): Medieomtale har betydd alt for suksessen, sier gründer og milliardær Idar Vollvik. Han rangerer stuntet med den gule bilen til sju millioner som hans beste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Chess-gründeren Vollvik, som i dag figurerer på Dagbladets førsteside med sin nye yacht, er kjent som en mester i å få gratis reklame gjennom medieomtale. Men det var litt tilfeldig at han oppdaget hva medieomtale betyr og at journalister tenner på dyre biler, båter og fly.

– Da jeg startet Chess var jeg en fagidiot. Men da jeg oppdaget at mediene kunne ha stor betydning for å gjøre merkevaren kjent, begynte vi selvfølgelig å bruke det, sier Vollvik, som forteller at det var et oppslag i Dagbladet 7. juli 2002 som avgjorde saken.

Da ble han overtalt av Dagbladets journalist til å reise i fem timer for å bli tatt bilde av til et oppslag om at Chess var mye billigere enn alle andre mobilabonnementer.

Våknet

– Over natt 20-doblet vi salget, så da våknet vi, sier Vollvik, som de påfølgende månedene alltid hadde minst 20 pressemeldinger med ulike budskap liggende på pulten.

– Hver dag sendte vi ut den mest dagsaktuelle pressemeldingen. På den måten forsøkte vi å ri på det at mobilabonnementer var i vinden, forteller Vollvik.

På spørsmål om hva han rangerer som topp fem av sine utallige pr-stunts mener Vollvik den rådyre gule bilen kommer øverst. Dernest nevner han salget av Chess, som ga ham tittel milliardær med alt det gir av status, luftballongferden i forbindelse med et lørdagsportrett i NRK, krokodille til akvariet og millionen til Idol-Kurt.

Hardt arbeid

– Men det skal sies at vi hadde også et produkt å selge, vi var 70 prosent billigere på pris enn andre. Det var substans i det vi drev med, sier Vollvik, som også understreker at det ligger hardt arbeid bak suksessen.

– Vi har jobbet beinhardt og har vært tilgjengelige for mediene og kundene dag og natt, sier Vollvik, som innrømmer at det ikke var noen bevisst strategi i starten at «produkt er kjedelig, mennesker spennende».

– Nei, så smart var ikke jeg da. I dag vet jeg at det vi har gjort har vært riktig. Men det hele var nokså uskyldig til å begynne med, sier Vollvik.

Powered by Labrador CMS