Bilde fra Henrik Færevågs blogg.

– Det var kun en twittermelding

Medlem i mediestøtteutvalget mener pressestøtten og annonsørene holder papiravisene kunstig i live.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag i forrige uke twitret iBergen og iOslos ansvarlige redaktør Henrik Færevåg at «Papiravisene holdes kunstig i live gjennom mediebyråenes kickbacks, annonsørenes naivitet, manglende digital kreativitet og pressestøtte». Færevåg sitter også i utvalget som skal drøfte hvordan en fremtidig mediestøtte bør være.

Parti

– Du sitter i mediestøtteutvalget og uttaler deg på twitter slik at man kan tro du har «tatt parti» for nettet som plattform mot avisene?

– Jeg tar ikke parti, men konstaterer bare et faktum, slik jeg ser det, at papiravisene holdes kunstig i live. De som holder dem i live er reklamebransjen, inkludert mediebyråene, gjennom sine preferanser. Annonsørene gjør det samme gjennom manglende kompetanse når det gjelder å kjøpe oppmerksomhet. Det gjør også nettets egne medier gjennom manglende evne til å gripe fordelen en har som en øyeblikkelig, interaktiv og digital kanal. Og ikke minst den eksisterende pressestøtten på over 300 millioner som sminker bunnlinjene rundt om, skriver Færevåg i en epost.

Han legger til at han ikke uttaler seg om det er slik det bør være. Han sier heller ikke noe om hva som eventuelt bør skje med dagens støtteordning.

Twittermelding

Utspillet må ses i lys av at han jevnlig mener noe om mediebransjen, påpeker Færevåg.

– Og twittermeldingen min var kun det; en twittermelding. Den kom faktisk som et resultat av en melding fra nyfrelst twitrer Per Edgar Kokkvold, om hvilke trender som vil være rådende i bransjen.

På spørsmål fra Journalisten om ikke mange nettaviser vil bli holdt kunstig i live om de også får støtte, slik Færevåg mener pressestøtten gjør for papiravisene, svarer han at det godt kan være at det større grunn til å holde digitale nasjonale medier kunstig i live i fremtiden, enn papiraviser.

Den virkelige kampen om leserne, mener han, foregår i dag på nettet. Færevåg tror Norge kan være i ferd med å tape den kampen, mot utenlandske interesser.

– Det er ikke gitt at VG er en viktigere leverandør av informasjon til det norske folk om ti år enn Google er. Eller Facebook. Eller mer sannsynlig: Et utenlandsk selskap vi ennå ikke har hørt om fordi det ennå ikke er stiftet.

Nasjonal støtte

Færevåg mener at det godt kan være at en fremtidig mediestøtte i større grad må konsentrere seg om å fremme en nasjonal tilstedeværelse i mediene, fremfor å støtte regionale nummer to-aviser og det han kaller aviser med særinteresser.

– Jeg skal selvsagt ikke forskuttere utvalgets agenda, men dette er helt klart en av de debattene jeg forventer. Jeg ser fram til å høre hvilke synspunkter de enkelte har.

Neppe splid

Redaktøren mener at ytringen hans ikke vil skape splid i utvalget. Han gjentar at det var en twitter-melding, verken mer eller mindre. Og forteller videre at den ikke var myntet på utvalget, han hadde heller ikke utvalget i tankene da den ble skrevet. Og siden mediestøtteutvalget ikke har sittet sammen ennå, kan den ikke så splid.

– Mine twittermeldinger på @faerevaag vil fortsatt tidvis handle om media, saker i media eller kanskje om golf eller annet tøv. Og selv om jeg ikke skriver om hva jeg har til middag – som enkelte gjør – så har de ikke et saklighetsnivå som en kronikk i Dagens Næringsliv eller VG. Kanskje de burde ha det? Men det er en annen debatt.

Powered by Labrador CMS