«Sivilsamfunnet må ha krav på mer innsyn i Riksrevisjonens innsamlede data enn i dag», skriver Sverre Bromander og Dag Idar Tryggestad
Foto: Juristforbundet og NJ
DEBATT:
Mer åpenhet om Riksrevisjonen sikrer uavhengigheten
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
- Innlegget ble først publisert hos Dagsavisen.
Riksrevisjonens
rolle som uavhengig kontrollorgan overfor regjeringen og statsforvaltningen er essensiell.
Denne institusjonen skal sikre at offentlige midler brukes effektivt og i
samsvar med Stortingets intensjoner.
Men hvordan
skal denne kontrolløren selv blir kontrollert? Hvordan skal behovet for
uavhengighet balansere med kravet til åpenhet?
Uavhengighetens
dilemma
For litt over en uke siden var det høring i Kontroll- og konstitusjonskomiteen om
Riksrevisjonsutvalgets evaluering av institusjonens virksomhet. Den fikk foregå
i langt større stillhet enn da samme komite la frem sine konklusjoner om
politikernes alvorlige habilitetsbrudd. Til tross for at Riksrevisjonens tillit
er like avgjørende for samfunnet.
Begge våre
organisasjoner er opptatt av at Riksrevisjonen må ha frihet til å undersøke alt
den mener er nødvendig, uten frykt for politisk innblanding. Samtidig må Stortinget
kunne be Riksrevisjonen om å sette i gang særskilte undersøkelser. Historien og
diskusjonene på Stortinget viser at denne balansegangen er skjør.
Det er like viktig
at rammebetingelsene er tydelige: Riksrevisjonens kontrollvirksomhet skal ikke
kunne begrenses av oppfatningen til den som kontrolleres. Denne kan for
eksempel ikke definere selv hvilke dokumenter som er «nødvendige» for å utøve
kontroll.
Åpenhetens
paradoks
Det er ikke
nok at Riksrevisjonen er fritt for politisk press, hvis den ikke også er
ansvarlig overfor samfunnet den tjener. Innsynsrettigheter er derfor
avgjørende.
Sivilsamfunnet
må ha krav på mer innsyn i Riksrevisjonens innsamlede data enn i dag. Et
eksempel er at institusjonen kan unnta fra offentlighet svar på
spørreundersøkelser.
I 2022 opplevde Aftenposten dette problemet, etter at Riksrevisjonen
hadde gjort en undersøkelse blant norske kommuner på miljøfeltet. Svarene på
kommunenivå, som Riksrevisjonen hadde strukturert, ble unntatt offentlighet.
Dette gir lite mening, all den tid etterspurt data allerede er betalt av fellesskapet.
Da bør informasjonen også komme fellesskapet til gode.
Krav om større
åpenhet må likeledes gjelde når partiene peker ut enkeltpersonene i
Riksrevisjonens ledelse.
Ny
klageinstans
Ut fra et
rettssikkerhetsperspektiv støtter vi Riksrevisjonsutvalgets forslag om at
behandlingen av klagesaker løftes ut av Riksrevisjonen. Det vil da bli større
avstand mellom den som avslår innsynskravet og klageinstansen.
En representant
fra sivilsamfunnet må inn i klagenemnda. Samlet sett vil dette styrke
grunnlaget for tilliten til uavhengigheten.