Kraftig reklamevekst på mobile plattformer i år.20100705
Mobilannonser med sjumilsstøvler
Omsetningen fem ganger så stor på ett år.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Nye statistikktall fra INMA/MBL forteller om en enorm vekst i annonseomsetning på mobil. Bare i mars isolert ble det omsatt reklame på mobil for 19,3 millioner kroner. Det er en økning på 492 prosent sammenlignet med mars i fjor.
I første kvartal ble det kjøpt annonseplasser på mobil verdt 46,1 millioner kroner. Det er en økning på 525 prosent fra samme tid i fjor.
Også tablet er kommet med i oversiktet og i første kvartal ble det omsatt reklame for 15,3 millioner kroner.
På nett er merkevare klart størst med en omsetning i første kvartal på 409,6 millioner kroner. Det er en økning på én prosent fra i fjor.
Eiendomsannonser øker med 23 prosent i kvartalet til 42,3 millioner kroner. Mens stilling ledig går fram 14 prosent til 120,8 millioner.
Bil og motorannonsering øker med ni prosent og endte på 55,7 millioner i første kvartal mens kategorien annet gikk tilbake med 21 prosent til 29,6 millioner.
Samlet sett økte omsetningen på nett med 12 prosent i første kvartal. Det betyr at det ble kjøpt reklame på digitale tjenester verdt 719,5 millioner kroner.