Alf van der Hagen, redaktør i Morgenbladet, ga ros til Utrop. Foto: Birgit Dannenberg
Jubler for Morgenbladets suksess
Morgenbladet satser på kritiske lesere med dårlig tid, sier redaktør Alf van der Hagen.
Men han var raus nok til også å gratulere Utrop, som økte opplaget sitt med over 63 prosent i fjor.
– Dere lager en viktig avis. Dere er kjempegode, blant annet til å drive kritisk journalistikk i egne miljøer, sa van der Hagen til den mannssterke delegasjonen fra Utrop på MBLs pressekonferanse.
Morgenbladet som bilag
Redaktøren fortalte at Morgenbladet, som et engangsstunt, kommer som bilag til Fædrelandsvennen førstkommende fredag og Bergens Tidende lørdag.
– Vi spurte også om å komme som bilag til VG, men fikk til svar at det ikke passet helt med VGs merkevarestrategi. Da kontaktet vi Hans-Christian Vadset i Fevennen. Han har jo erfaring med bilag, sa van der Hagen.
Han er ikke med på betegnelsen av Morgenbladet som en nisjeavis, men ser på produktet sitt som en uavhengig avis for halve Norge; de som er interessert i stoffområdene redaksjonen skriver om.
Dårlig tid
– Våre lesere er kritiske og har dårlig tid. Vi setter spørsmålstegn ved såkalt etablerte sannheter, og prøver å begeistre og utfordre unge, kunnskapsrike lesere, erklærte Van der Hagen på pressekonferansen. Han fortalte at Morgenbladets redaksjonelle kjerneområder er politikk, forskning og kultur.
– Vi satser på gode analyser og friske debatter. Morgenbladet er en smal, men tung avis, som skiller seg ut i avisfloraen. Vi prioriterer, og rendyrker papiravis, noe som har vist seg å være en riktig satsing de siste fem årene, sa redaktøren.
Han benekter at Morgenbladet er et talerør for akademia. Avisen ønsker heller å være et felles samlingspunkt for sine lesergrupper.
65.000 flere lesere
Den ferske Forbruker & Media-undersøkelsen (PowerPoint) fra TNS Gallup viser at Morgenbladet hadde et lesertall på 89.000 i 2008, opp fra 24.000 i 2000. Van der Hagen er overrasket over den store framgangen, etter eierskiftet og nysatsingen som startet for fem år siden.
– Vi hadde ikke engang håpet på en slik vekst. Over 50 prosent av Morgenbladets lesere er under 40 år, så vi har de yngste leserne i avis-Norge. Vi har også de mest velutdannede leserne, forklarte en fornøyd redaktør.
Morgenbladet er ikke rammet av finanskrisen som andre aviser. Kun ti prosent av avisens inntekter kommer fra annonser, og ti prosent fra pressestøtte. Van der Hagen mener pressestøtten er i minste laget.
Morgenbladet flytter inn i nye lokaler i Tostrup-gården om to uker, i etasjen under Fremskrittspartiet.
– Vi får se om vi kan kultivere Frp nedenfra, smiler suksessredaktøren.
Unge lesere
Forbruker & Media-undersøkelsen, som også ble presentert på MBLs pressekonferanse, bekrefter at Morgenbladet har gjennomgående unge lesere.
– Det er viktig å rekruttere de yngste gruppene til å bli faste lesere, noe Morgenbladet har klart. Det er veldig interessant, sa seniorrådgiver Bjarne Kristiansen fra TNS Gallup.
Ifølge undersøkelsen er 20 prosent av Morgenbladets lesere i 20-årene, mens 26 prosent i 30-årene.
TNS-tallene viser også at avisens lesere er sterkt overrepresentert blant de såkalt fellesskapsorienterte, mye mer enn i befolkningen ellers. Det er langt flere kulturelt interesserte, med såkalt kulturell kapital, enn de med interesse for økonomi.
– Det gjør Morgenbladet til en veldig spesiell avis i den norske avisfloraen, sa Kristiansen.