SYV ÅR PÅ RAD: Ansvarlig redaktør Alf van der Hagen kan glede seg over at Morgenbladets opplag øker, for syvende året på rad. Foto: Birgit Dannenberg

Fortsetter fremgangen

Morgenbladet blir opplagsvinner i 2009, mens DN faller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Samtidig som løssalgsavisene og en rekke andre norske papiraviser vil melde om fortsatt synkende opplag, fortsetter nisjeavisene Klassekampen og Morgenbladet å vokse.

De offisielle opplagstallene for norske aviser i 2009 blir kunngjort tirsdag 16. februar.

Økte med 1200

Morgenbladet var den store vinneren på opplagssiden i 2008 og hadde vekst også i 2009. Ifølge ansvarlig redaktør Alf van der Hagen vokste opplaget med drøyt 1200 eksemplarer i fjor. Fra 2007 til 2008 vokste opplaget med 2825 eksemplarer.

– Vi har en oppgang i år igjen, og det er vi fornøyd med. Fremgangen er riktignok mindre enn for året før, men situasjonen i bransjen tatt i betraktning er vi brukbart fornøyde, sier van der Hagen til Journalisten. Han sier Morgenbladets opplag for 2009 havnet på 22.800 eksemplarer.Den langsiktige målsettingen er å nå et opplag på 30.000 eksemplarer i løpet av de neste to-tre årene.

Morgenbladet har økt opplaget med mer enn 200 prosent i løpet av de siste syv årene.

Har ikke gitt opp kampen

Også Klassekampen har gått mot strømmen og økt opplaget hvert år de siste ti årene. Fjoråret var ikke noe unntak.

– Vi har ikke vokst så mye som Morgenbladet, men har ikke noen grunn til å klage over 2009. Vi fikk et underskudd i 2008 og var usikre på utfallet for 2009. Vi får en opplagsvekst på litt over tusen eksemplarer, sier Klassekampens ansvarlige redaktør Bjørgulv Braanen til Journalisten.

Klassekampen leverte i 2008 et opplag på 12.159 eksemplarer og rundet altså i fjor 13.000-merket.

– Jeg synes det er en illustrasjon på at det går an å ha fremgang også i papiravismarkedet. Det er mange som spår den totale død for papiravisen, men når du ser på hvilke titler som går fram, så er det et langt mer nyansert bilde. Hvis du lager en noenlunde bra avis, er det fremdeles håp, sier Braanen.

Braanen sier det ble lagt ned store ressurser i å styrke avisen på slutten av 2008 og at man har sett resultater av det i 2009.

Nedgang på rosa papir

Dagens Næringsliv har levert solide opplagsøkninger hvert år de siste årene og økte med over 12.000 eksemplarer fra 2004 til 2008. I 2009 kom nedgangen også til det rosa flaggskipet. Sjefredaktør Amund Djuve opplyser til Journalisten at opplaget falt med 3000 eksemplarer.

– Den viktigste enkeltårsaken til nedgangen er en reforhandlet kontrakt med avisens største bulkkunde som gir oss lavere opplag. Det vi så i fjor er at utviklingen gjennom uken har variert mer enn tidligere. For fredager alene har vi en vekst på mellom 3000 og 4000, noe som vel ville gjort D2 til en av opplagsvinnerne i fjor om det hadde blitt rapportert selvstendige tall for magasinet, skriver Djuve i en epost.

Han har tro på at kurven vil stige raskt oppover igjen. Opplaget sank også etter konjunkturnedgangen i 2001.

– Den gang ble nedgangen etterfulgt av en kraftig oppgang. Nå har konjunkturene snudd, og de siste månedene har vi igjen hatt opplagsvekst. Avisens ambisjon er fortsatt opplagsvekst, og jeg tror vi har mulighet for å nå et langt høyere opplag enn dagens.

I 2008 hadde Dagens Næringsliv et bekreftet opplag på 82.775 eksemplarer og dukker dermed under 80.000-merket for 2009.

Taperne i 2008

De siste årenes store opplagstapere har vært tabloidene VG og Dagbladet.

VG gikk i rene tall mest ned i 2008 med et opplagsfall på 25.196 eksemplarer. Det ga landets største avis et opplag på 284.414 eksemplarer i gjennomsnitt. Dagbladet gikk ned med 12.228. Totalopplaget for Dagbladet havnet på 123.383 eksemplarer. De to avisene sto alene for 42 prosent av den samlede nedgangen i 2008.

Aftenpostens morgenutgave, som var nest største avis, tapte 2.623 eksemplarer. Aftenpostens aftenutgave tok over tredjeplassen fra Dagbladet og fikk et bekreftet opplag på 124.807 eksemplarer.

Totalt gikk opplagstallene til MBLs medlemsaviser ned med 2,8 prosent i 2008. Nisje- og lokalavisene hadde generelt bedre tall enn de største avisene. Foruten oppgangen i Morgenbladet, Klassekampen og Dagens Næringsliv hadde også nisjeavisene Finansavisen, Utrop, Tips og Norge IDAG opplagsfremgang i 2008.

Fasiten for 2009-opplaget offentliggjøres førstkommende tirsdag.

Vil ha utvidet støtte

Med nesten 23.000 i opplag nærmer ukeavisen Morgenbladet seg seksdagersavisen Dagsavisen. Dagsavisen hadde et bekreftet opplag på 29.041 eksemplarer i 2008, en nedgang på 2.362 eksemplarer fra året før. Fortsetter Dagsavisens nedgang, og Morgenbladets fremgang, krysses opplagstallene i nærmeste fremtid. Van der Hagen sier han gjerne skulle hatt mer pressestøtte.

– Vi unner alle våre kolleger og konkurrenter den støtten de får, men Morgenbladet er urimelig skjevfordelt. Pressestøtten utgjør under ti prosent av vår omsetning, mens for Dagsavisen og søsteravisen Vårt Land utgjør pressestøtten 25 til 30 prosent av omsetningen. Også per solgte eksemplar subsidieres disse med fire til fem kroner per avis, mens Morgenbladet støttes med halvparten, sier van der Hagen.

Klokka 12 førstkommende tirsdag kan du følge offentliggjøringen av opplagstallene direkte på Journalisten.no.

Powered by Labrador CMS