IDG-ansatte får lønnskutt i sommer

Datablader sliter med inntektssvikt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

IDG Norge, som eier bladtitlene Computerworld, PC World og IT-bransjen sliter i motvind. Nylig fortalte Journalisten at PC World slutter å eksistere på egen rygg, og går over til å distribueres i et annet format sammen med søsterbladet Computerworld. Også bladet IT-bransjen går inn som en månedlig del av denne tittelen.

Lønnskutt

Bladeieren sliter med svikt i annonseinntektene. Og det er ikke bare leserne det går utover. De 39 ansatte har gått med på lønnskutt gjennom tre måneder i sommer. Det bekrefter klubbleder Leif Kirknes i Computerworld.

– Det blir en tøff sommer. Men vi har lyst til å berge jobbene våre rett og slett og er positive til redningsaksjonen, sier Kirknes.

Han sier saken er drøftet både i redaksjonsklubben og i fellesskap med de andre ansatte. Ledelsens opprinnelige forslag ble møtt med et motkrav der flere premisser ble satt opp. Den aksepterte ledelsen.

Kirknes forklarer at avtalen handler blant annet om at lønnskuttet er progressivt slik at de med lavest inntekt får lavest kutt. Og ledelsen kutter mer i lønna enn de ansatte. I tillegg skal de ansatte få tilbake det de kuttet i lønn dersom selskapet går med overskudd ved årets slutt.

Klubblederen vil ikke tallfeste hvor stor prosentandel av lønna som blir kuttet, men sier det dreier seg om mindre enn halvparten. 

Frivillig ordning

Administrerende direktør Morten Hansen ønsker ikke å kommentere lønnskuttet utover at det er en frivillig ordning.

– Det viser at alle medarbeidere som har tilbudt seg å bli med i et slikt initiativ har tro på bedriften og fremtiden, sier Hansen.

At IDG Norge har kniven på strupen er han ikke enig i.

– Vi går mot sommeren og store endringer. Men vi har greid oss i 30 år og skal greie oss i 30 år til.

Bruker mindre

I tillegg til at blader puttes inn i folden til Computerworld reduserer selskapet til én produksjonsdesk.

– Vi investerer i nytt produksjonssystem så vi kan produsere til alle plattformer samtidig. Det blir en annen form for produksjon.
For å forklare inntektssvikten peker Hansen på det som skjer ellers i mediebransjen.

– Annonsørene bruker mindre penger på tradisjonell annonsering. De bruker mer av budsjettet sitt på konferanser, sosiale medier, nettet og mobilen vokser veldig. Men på mobil er det små inntekter sammenlignet med print og nett.

Samarbeid

Ifølge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) hadde Computerworld et ukentlig opplag på knapt 12.000 i fjor. En vesentlig andel av bladene går til Dataforeningens 9.000 medlemmer, som får bladet tilsendt takket være en avtale mellom de to partene.

På spørsmål om hvor viktig Dataforeningen er for IDG sier Hansen at de er avhengig av alle inntekter. Og hvor mye avtalen er verdt vil han ikke kommentere.

Dataforeningen betaler en sum til IGD for å få en side annonseplass i hver utgave av bladet. Avtalen løper for et år av gangen, og neste års avtale forhandles i disse dager.

– Vi regner med å tegne ny avtale, sier administrerende direktør Tone Dalen i Dataforeningen.

Hun karakteriserer Computerworld som et informasjonsorgan til sine medlemmer.

Som konkurrenter anser Hansen Amedia, Allergruppen og Dagens Næringsliv som de viktigste. 

Powered by Labrador CMS