Dette er PR-folkets nye kjøreregler
Maner til større åpenhet om rollene.
Etter å ha skjelt en stund til Vær varsom-plakaten, og samtidig sett at deres egne etiske retningslinjer var i ferd med å bli utdatert, tok NIR (Norske Informasjonsrådgivere) tak i regelverket og etablerte det de har kalt «Rådgiverplakaten» (se faktaboks lenger ned).
Trengte nye regler
Styreleder Morten Woldsdal sier til Journalisten at det var behov for en plakat som kan løfte bransjens anseelse.
– Vi har alltid hatt retningslinjer, men de vi hadde var for omfattende og så fanget de ikke opp utviklingen, som i sosiale medier, sier Woldsdal.
NIR-lederen mener etikken er grunnleggende for bransjen, men det har tidligere vært saker som etisk har vært i grenseland, og enkelte som har krysset linjen. Med den nye plakaten blir reglene glassklare, sier han og mener det derfor heller ikke burde være noe tvil om hvordan man som pr-operatør skal opptre.
Kan eksludere
Selv om det fortsatt vil finnes gråsoner og behov for å bruke skjønn i evalueringen av eventuelle overtramp, forsikrer Woldsdal at brudd vil få konsekvenser.
– Vi har tidligere ekskludert byråer fra NIR for brudd på de forrige retningslinjene, det samme vil kunne skje igjen dersom disse retningslinjene brytes.
Tirsdag ble plakaten vedtatt på en ekstraordinært årsmøte, onsdag, så snart e-posten med reglene er sendt ut til alle medlemmer, trer de i kraft.
Drittpakkemuligheter
Særlig åpenhet er et viktig tema i flere av punktene i plakaten. Men ifølge Woldsdal er det nok ikke alltid at byråene kan være åpne om kundeforhold, som når man arbeider med konfidensiell informasjon, personalsaker eller for børsnoterte selskaper. For drittpakker derimot, som NIR-lederen mener er et legitimt virkemiddel i tøff konkurranse, så gjelder det å være helt åpen.
– Konklusjonen min er at det i en markedskrig må være fullt tillatt å viderebringe informasjon som kan være negativt for en konkurrent så lenge man er åpen om hvem man jobber for og at informasjonen som viderebringes er sannferdig og 100 prosent relevant for saken. – Vi kan ikke som mellommann for en kunde kontakte journalister uten å oppgi kundeforholdet.
Rådgiverplakaten:
1. En rådgiver kan arbeide for alle lovlige virksomheter og privatpersoner som ønsker å bedre sin kommunikasjon med andre.
2. En rådgiver skal følge gjeldende lovverk, inngåtte avtaler og personlig overbevisning. En rådgiver skal alltid være lojal mot sin oppdragsgiver og sin arbeidsgiver.
3. En rådgiver skal gi sin oppdragsgiver et realistisk bilde av hvilken effekt kommunikasjonen kan gi.
4. En rådgiver skal informere sin oppdragsgiver om interessekonflikter og/eller interessesammenfall som kan påvirke rådgiverens arbeid og/eller leveranse til oppdragsgiver.
5. En rådgiver står fritt til å avtale med sin oppdragsgiver hvordan oppdrag skal honoreres.
6. En rådgiver skal behandle konfidensiell informasjon med stor varsomhet, også etter at et kundeforhold er avsluttet. En rådgiver skal utvise særskilt aktsomhet ved håndtering av informasjon knyttet til finansielle instrumenter.
7. En rådgiver bør oppfordre oppdragsgiver til åpenhet om kundeforholdet, men må respektere behovet for konfidensialitet.
8. En rådgiver som kontakter andre på vegne av sin oppdragsgiver, skal alltid være åpen om hvem oppdragsgiveren er.
9. En rådgiver skal alltid formidle sann og relevant informasjon, og skal etterspørre dokumentasjon dersom det er tvil om oppdragsgivers påstander.
10. Ved deltakelse i diskusjonsfora og sosiale medier, skal rådgiveren alltid være åpen om sin rolle.
11. En rådgiver har rett til å reservere seg mot å delta i enkeltoppdrag eller arbeid for enkeltkunder som strider mot eget verdisyn eller personlig overbevisning.
12. En rådgiver skal opptre på en måte som fremmer respekt for, og tillit, til kommunikasjonsfaget, rådgiverrollen og NIR.