Kalle Lisberg. Foto: Birgit Dannenberg.
P4 vurderer radiokanal i Danmark
Kulturministeren mener kanalen er et godt eksempel på god radio. Nå søker eieren kanskje konsesjon.
P4s eierselskap Modern Times Group (MTG) er representert med TV i Danmark, men ikke radio. Nå kan det ifølge det danske medienettstedet MediaWatch (krever betaling) bli en endring på det. For der heter det seg at norsk P4 melder seg som søker på FM4-konsesjonen i landet.
FM4 er en public service-kanal som ikke vil være drevet av reklameinntekter. Den skal finansieres av staten, men driftes av private aktører. Ifølge danske Journalisten får lisenskringkaster Danmarks Radio ikke lov til å søke på FM4-konsesjonen.
Unaturlig lav
P4-sjef Kalle Lisberg forklarer at det ikke er norsk P4 som vurderer å søke konsesjonen, men eierselskapet MTG. Det kan være at det blir P4 som bygger opp kanalen for MTG. Det svenske mediekonsernet er den største aktøren i det kommersielle radiomarkedet i de nordiske og baltiskelandene.
Lisberg mener at kommersiell radio i Danmark ligger langt bak norsk radio. Han anslår at mediekanalen har rundt to prosent av det danske reklamemarkedet, mens dens norske motpart har rundt 4,5 prosent av det norske. Derfor kan det være greit at FM4 ikke skal basere driften på reklameinntekter.
Lisberg mener at det er unaturlig at kommersiell radio har så lav andel, men at dansk radiopolitikk må ta ansvaret fordi det ikke er gitt gode nok rammevilkår for drift.
Rupert Murdoch
Det er nok ikke Lisberg den eneste som mener. Rupert Murdoch forsøkte seg kommersielt med sin Sky Radio, men så ingen annen løsning enn å levere tilbake konsesjonen etter noen år. Dansk TV 2 fulgte sin norske søsterkanal og tok over stafettpinnen, men som i Norge måtte den kommersielle tv-kanalen melde tapt.
– Privat radio har ikke vært stimulert i Danmark og det mener jeg er synd for lytterne. For konkurransen i Norge har skapt mer trykk og konkurranse og det har vært friskt for NRK. Jeg mener det har gitt lytterne bedre tilbud.
Våte drømmer
P4-sjefen sier det er spesielt at FM4 skal være reklamefri. Samtidig poengterer han at det på kort sikt vil være den eneste løsningen som vil få en privat aktør opp å stå i det danske markedet. Selv stiller han seg nælende til mulighetene.
– Det er ikke noen våt drøm. Men for en som elsker radio ville det vært spennende å få være med og få til noe. Vi mener vi har kompetanse å by på, men det er en voldsom jobb.
Kloke hoder
P4 Norge blir av den danske kulturministeren Per Stig Møller holdt fram som eksempel på hva danskene kan forvente seg av en ny aktør.
Til danske Politiken sier han at kanalen er en stor suksess i Norge.
– Det er den samme profilen vi ser for oss, sier Møller som tidligere har vært DR-sjef. – Vi vil lage en moderne radio og vil rådføre oss med kloke folk som vet hvordan de lager det.